Reformacja
(Zobacz również Zarys
Historii Chrześcijaństwa)
Reformację poprzedziły ruchy heretyckie, licznie występujące w średniowieczu,
nieraz o charakterze antyfeudalnych wystąpień plebejskich. Niektóre z nich (waldensi
- od XII stulecia, działalność Jana Wiklefa: 1320 - 1384 r. i Jana Husa: 1369
- 1415 r.) można uznać za prolog wydarzeń reformacyjnych. Niewielka liczba waldensów
i husytów przetrwała do czasów reformacji, a nawet do dziś.
Za początek reformacji przyjmuje się ogłoszenie tez przeciw odpustom przez Marcina
Lutra w Wittenberdze (31 października 1517 r.).
Początkowo Luter nie zamierzał zrywać z kościołem rzymskim i nie występował
z gotowym programem reformy. Z upływem czasu, w miarę narastania konfliktu z
hierarchią katolicką, wykrystalizowały się jego postulaty naprawy kościoła.
Wydaje się, że o zerwaniu przesądziło zapoznanie się Lutra z pismami Husa, jakie
otrzymał z Czech - przekonał się wówczas, jak jego poglądy bliskie są temu,
co głosił przed nim praski reformator, dotąd przezeń potępiany ("Wszyscy,
nie wiedząc o tym, jesteśmy husytami (
) oto publicznie sto lat temu spalono
na stosie jasną i prawdziwą Ewangelię, potępia się ją po dziś dzień i nikomu
nie wolno jej wyznawać" - pisał w liście do przyjaciela). 10 grudnia 1520
r. Luter spalił potępiającą go bullę papieską wraz z księgami prawa kanonicznego.
Na sejmie Rzeszy Niemieckiej w Wormacji (kwiecień 1521) wobec cesarza, książąt
i wyższego duchowieństwa Luter odmówił odwołania swoich poglądów. Skazany na
banicję, zagrożony śmiercią, skorzystał z opieki księcia elektora saskiego Fryderyka
Mądrego i schronił się w jego dobrach. Przebywając w ukryciu na zamku w Wartburgu,
rozpoczął tłumaczenie Biblii na język niemiecki; wydanie drukiem najpierw Nowego
Testamentu, a później całego Pisma Świętego wydatnie przyczyniło się do rozpowszechnienia
głoszonych przezeń idei. Reformacja w Niemczech rozwijała się samorzutnie pod
nieobecność Lutra - gdy opuścił on swe ukrycie (marzec 1522), stanął na czele
potężnego już ruchu.
Niezależnie od Lutra postulaty reformacyjne głosił Ulrich Zwingli, kaznodzieja
w Zurychu, począwszy od 1519 roku. Konflikty między katolikami a stronnikami
Zwingliego przerodziły się w wojnę domową; Zwingli, pełniący funkcję kapelana,
zginął w bitwie pod Kappel (1531 r.). Rozwijający się nadal ruch reformacyjny
w Szwajcarii doprowadził do podziału kraju na część katolicką i protestancką;
protestanckie miasto Genewa stało się schronieniem dla zbiegłych z Francji zwolenników
reformacji, min. Jana Kalwina. Próba zbliżenia między niemieckim a szwajcarskim
nurtem reformy, podjęta jeszcze za życia Zwingliego (spotkanie z Lutrem w Marburgu,
1529 r.) nie doprowadziła do przezwyciężenia dzielących ich różnic, zwłaszcza
w kwestii znaczenia chleba i wina przy Wieczerzy Pańskiej. W 1530 r. działający
w Alzacji Marcin Bucer ogłasza tzw. Wyznanie Czterech Miast: Strasburga, Konstancji,
Lindau i Memmingen (łac. Confessio Tetrapolitana) - jest to trzeci, niezależny
od luterańskiego i szwajcarskiego nurt Reformy. Z upływem czasu Bucer i jego
zwolennicy zbliżą się do luteranizmu.
Działalność Lutra, przy współpracy min. Filipa Melanchtona i Jana Bugenhagena,
doprowadziła do ugruntowania się luteranizmu w większości krajów Rzeszy Niemieckiej,
w niepodległym wówczas Księstwie Pomorskim, w państwach skandynawskich, a także
w lennych ziemiach Rzeczypospolitej Polsko-Litewskiej: Prusach Książęcych, Inflantach
i Kurlandii. Ułożone przez Melanchtona artykuły wiary (1530 r.), przedstawione
na sejmie Rzeszy w Augsburgu, stały się doktrynalną podstawą Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego.
Przebywający w Genewie od 1536 r. Jan Kalwin (z przerwą w 1538 - 41 r.) działalnością
swą doprowadził do powstania innego kościoła ewangelickiego, zwanego reformowanym
lub kościołem wyznania helweckiego - skupił on większość protestantów szwajcarskich,
w tym dawnych stronników Zwingliego. Głoszony z Genewy kalwinizm został przyjęty
przez większość mieszkańców Szwajcarii, północnych Niderlandów (dzisiejsza Holandia),
gdzie postępów reformacji nie zdołały zahamować krwawe represje i wyprawy wojenne
Hiszpanów, oraz - dzięki misjom Jana Knoxa - w Szkocji (1560 r.), od urzędu
starszych-prezbiterów zwany tam prezbiterianizmem.
Pod wpływem doktryny kalwińskiej pozostawał utworzony w 1534 r. kościół anglikański.
Kościół ten, z panującym monarchą jako zwierzchnikiem, powstał wskutek konfliktu
władcy Anglii Henryka VIII z papieżem, odmawiającym królowi zgody na rozwód.
Połowiczność reformy (w kościele anglikańskim zachowano hierarchię i liturgię
wzorowaną na katolickiej) doprowadziła do zawiązania radykalnej opozycji w duchu
kalwińskim (purytanie), a z czasem do wyodrębnienia się innych związków wyznaniowych,
jak kwakrzy, metodyści, baptyści. Ograniczenie praw wolności wyznaniowej i prześladowania
radykalnych protestantów w Anglii stały się przyczyną ich masowej emigracji
do Ameryki Północnej, gdzie odegrali oni znaczną rolę w powstaniu i rozwoju
Stanów Zjednoczonych.
Kalwinizm zdobył też duże wpływy we Francji (hugenoci), gdzie Edyktem Nantejskim
(1589 r.) zapewniono wolność religijną po uprzednim okresie krwawych walk (min.
rzeź hugenotów w nocy św. Bartłomieja - 24 sierpnia 1572 r.) oraz w Siedmiogrodzie
i na Węgrzech. Związani z kalwinistami byli Bracia Czescy, wywodzący się po
części z dawnych husytów. W Rzeczypospolitej Polsko - Litewskiej większość protestantów
była wyznania kalwińskiego. W 1562 r. doszło do rozłamu w polskim kościele kalwińskim
i wyodrębnienia się niezależnego zboru ariańskiego (Bracia Polscy). W krajach
ogarniętych reformacją rozwijały się radykalne prądy anabaptystyczne, z których
jedni usiłowali swe idee wprowadzać zbrojnie (Jan z Lejdy, Tomasz Muentzer),
inni zaś, jak Menno Simmons - założyciel mennonitów, czy Dawid Joris, byli rzecznikami
radykalnego, lecz zdecydowanie pokojowego protestantyzmu.
Podział religijny Europy stał się przyczyną serii prześladowań i wojen religijnych
- swobodę wyznania wprowadzono jedynie w Rzeczypospolitej Polsko - Litewskiej
i (w niepełnym zakresie) w Księstwie Siedmiogrodu. Akcja kontrreformacyjna kościoła
katolickiego, zapoczątkowana przez sobór trydencki (1545-63 r.) doprowadziła
do odzyskania części wpływów utraconych uprzednio: 1685 - odwołanie edyktu nantejskiego,
1658 - dekret sejmowy o wygnaniu arian z Rzeczypospolitej, 1668 - dekret sejmu
Rzeczypospolitej o zakazie porzucania wyznania katolickiego pod karą wygnania,
restauracja katolicyzmu w Czechach i na Śląsku (przymus wyznaniowy i represje
Habsburgów austriackich po zwycięstwie nad Czechami w pierwszej fazie wojny
trzydziestoletniej).
Zbrojna próba przywrócenia Niemiec dla katolicyzmu i pomoc dla pokonanych protestantów
czeskich doprowadziły do wyjątkowo krwawej wojny trzydziestoletniej (1618 -
1648 r.), z udziałem Austrii, Czech, księstw niemieckich, Danii, Szwecji, Hiszpanii,
oraz (w ograniczonym zakresie) innych państw europejskich, późnego epilogu walk
religijnych poprzedniego stulecia; po włączeniu się do wojny po stronie państw
protestanckich katolickiej Francji konflikt przybrał charakter polityczny. Wojna,
zakończona porażką Habsburgów, przyniosła nieopisane zniszczenia w Niemczech
i ostatecznie przypieczętowała religijny podział Europy.Postępy reformacji uwarunkowane
były min. wynalazkiem druku i użyciem papieru w miejsce pergaminu, co umożliwiło
masowy kolportaż taniej literatury; nie mogli z tego korzystać dysydenci religijni
czasów dawniejszych. Ugruntowanie się protestantyzmu na znacznych obszarach
Europy złamało dotychczasową hegemonię kościoła katolickiego w zachodnim świecie,
wpływ reformacji na wschodnie kościoły prawosławne był natomiast niewielki.
Reformacja uznała Pismo Święte za jedyną normę wiary, zakwestionowała wyższość
i kapłaństwo hierarchii kościelnej (reformatorzy zgodnie znieśli podział na
kler i laikat, dochodząc aż do postulatów wyboru pastorów przez ogół wiernych),
doprowadziła do indywidualnej odpowiedzialności i bardziej osobistego przeżywania
religii - z czasem utoruje to drogę do wolności jednostki czasów nowożytnych.
Tzw. mentalność protestancka odegrała rolę w formowaniu się społeczeństw nowego
typu i sprzyjać miała postępowi cywilizacyjnemu, czego skutki widoczne są po
dzień dzisiejszy.
Benjamin Pogoda
powrót
do
góry
wersja do druku
|