Na Straży 1960/5/05, str. 82
Poprzedni artykuł
Wstecz

Pytania kontrolne

Do artykułu pt. „Przystojny bój chrześcijanina”. Po przeczytaniu powyższego artykułu należy wstawić sobie i odpowiedzieć na niżej wymienione pytania:

Uwaga: (odpowiedzi na wstawiane pytania znajdują się w poszczególnych paragrafach wyżej zamieszczonego artykułu). Paragrafy zostały celowo ponumerowane od 1 do 24 dla łatwiejszego znalezienia odpowiedzi. Artykuł „Przystojny bój chrześcijanina” może być publicznie odczytany w zgromadzeniu, następnie można przeprowadzić beriańskie badanie poszczególnych pytań. Mamy nadzieję, że pytania i odpowiedzi w ten sposób przestudiowane pozwolą nam lepiej poznać samych siebie, a ważne argumenty głębiej utkwią nam w pamięci.

Pytania

1. Czy walczysz przystojnie? - (określ, Czytelniku, przystojną walkę chrześcijanina).

2. Ilu wrogów i jakich ma Nowe Stworzenie, z którymi ma walczyć?

3. Czy walczysz rzeczywiście o wiarę raz świętym podaną? Czy umiesz rozróżniać pomiędzy naukami fundamentalnymi, o których jedność należy walczyć - a naukami podrzędnymi, nad rozumowaniem których pozostawiamy sobie i innym wolność? (zob. VI Tom, str. 288, VI Tom, str. 398-399) .

4. Czy jest różnica pomiędzy prowadzoną walką zwykłą a walką przystojną?

5. Czy podczas walki nie używasz broni cielesnej, takiej jak złość, nienawiść, uprzedzenie, gorzkość, obmowę, oszczerstwa, stronniczość, itp.?

6. Czy walcząc zachowujesz ustawiczną kontrolę nad swoimi czynami, słowami i myślami?

7. Jaką nagrodę otrzymywali dawni zwycięzcy na arenie (gladiatorzy), a jaką nagrodę obiecał Bóg tym, którzy będą walczyć przystojnie?

8. Czy pamiętasz, że choćbyś innym głosił Ewangelię, sam możesz być jednak odrzucony?

9. Jeżeli twierdzisz, że walczysz przystojnie, czy kontrolujesz dotychczasowe wyniki z twej prowadzonej walki?

10. Czy w czasie walki przeciwnik nie zadał ci poważnej rany?

11. Czy podczas walki znajdujesz się również w równowadze ducha?

12. Czy pamiętasz o tym, że wpadając w złość podczas walki narażasz się na niebezpieczeństwo (śmierci wtórej)?

13. Wymień, jakie zauważyłeś słabe strony swego charakteru podczas staczanych walk?

14. Czy prowadząc bój przystojny w czasie walki jesteś również prawdomównym? Czy nie przejawia się w twoim charakterze słabość przekręcania faktów i czy lubisz coś dodać lub ująć?

15. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy w sercu twoim nie ma uprzedzenia, wymień zalety, które posiadają twoi przeciwnicy, a których tobie brak?

16. Czy podjąłeś walkę z twoim najbliższym wrogiem, którym jest twój język?

17. Czy używasz języka w celu błogosławienia Boga i bliźnich, czy też w celu złorzeczenia, oczerniania bliźnich (popr. tłumaczenie)?

18. Chcąc uregulować język, od czego główną pracę winien rozpocząć chrześcijanin? (Pomyśl i odgadnij, skąd wypływają złe słowa.)

19. Czy u ciebie nastąpiła już zmiana woli ze starej na nową i ze złej na dobrą?

20. Czy postępujesz samolubnie?

21. Czy najczęściej traktujesz sprawy, z którymi się stykasz, z ciasnego punktu zapatrywania własnej sprawiedliwości lub czy nauczyłeś się traktowania spraw wszechstronnie, z obszernego punktu zapatrywania miłości Bożej objawionej w życiu, w nauce i śmierci Chrystusa Pana?

22. Czy wiesz o tym, że można być w Prawdzie, a tego przystojnego boju wcale nawet nie rozpocząć?

23. Czy ustawicznie pamiętasz o tym, że można walczyć, a jednak nieprzystojnie i niezgodnie z rozkazem naszego Naczelnego Wodza? Czy pamiętasz, jak brzmi rozkaz Naczelnego Wodza w twoim odnoszeniu się do Jego żołnierzy? (Jan 13:34-35)

24. Czy zastanowiłeś nad tym, że są tacy żołnierze, którzy walczyli na ziemi, a Pan ich walki nie uzna i nie zaliczy do walk przystojnych?

25. Czy wiesz o tym, że czasami gniew może być słuszny, lecz może przejawiać się w nieprzystojny sposób? (Podaj przykłady)

26. Czy posiadanie ambicji u chrześcijanina jest rzeczą złą?

27. Do jakich celów i pod jakim kierownictwem powinna być używana nasza ambicja?

28. Kiedy ambicja może być piękną zaletą, a kiedy brzydką wadą? (podaj historyczne i zaobserwowane przykłady)?

29. Co najbardziej objawia sposób twego myślenia? (przysłowie: Powiedz mi, co kochasz, a powiem ci, kim jesteś.)

30. Czym powinna być kontrolowana władza rozumowa? (Podaj ostrzegawcze teksty Pisma Św.)

31. Czy wiesz i pamiętasz, jak wielka jest przed Bogiem jest odpowiedzialność za słowa?

32. Jakie słowa powinny wypływać z naszych ust? (znajdź piękne określenie w paragrafie)? Czy z twoich ust wychodzą słowa dobre, budujące, miłe, wdzięczne, sprawiające drugim radość, ukojenie, wiarę i inne błogosławieństwa ducha św.? Jaki wpływ wywierają twoje słowa jako chrześcijanina na innych? Jaki wpływ wywierasz na zgromadzenie, któremu służysz?

33. Dlaczego na braciach starszych spoczywa większa odpowiedzialność za wypowiadane słowa?

34. Czy z twoich ust nie wychodzą słowa ostre, obelżywe, oszczercze, kłamliwe, takie, które zamiast ukojenia zadają rany, zamiast radości, budzą smutek, zamiast miłości i przyjaźni, zaszczepiają uprzedzenie, nienawiść i nieprzyjaźń?

35. Czy słowa twoje podnoszą słuchaczy na wyżyny ideału szlachetności i poświęcenia, czy spychają słuchaczy na niski poziom samolubstwa, egoizmu i ciasnoty duchowej? Czy w miarę mijanych lat w Prawdzie rozszerzasz Ewangelię, swój umysł i serce i czy taki wpływ wywierasz na słuchaczy?

36. Czy z tej strony zasłony jesteś w stanie opanować i mieć całkowitą władzę nad swoją mową tak, aby się nigdy nie potknąć w słowie?

37. Czy upadanie w słowie dzieje się u ciebie zbyt często?

38. Czy lubujesz się w tym, aby innych potknięcia w słowie obnażać i roztrząsać, podczas gdy dla swoich słabości prosisz o łaskę i wyrozumiałość?

39. W jakich okolicznościach chrześcijanin winien najbardziej czuwać nad językiem?

40. Czy unosisz się w gniewie do tego stopnia, że innych braci, nie zgadzających się z twoim rozumowaniem, nazywasz kłamcami, głupcami, obłudnikami, łajdakami itp.?

41. Czy człowiek mieniący się być chrześcijaninem może używać podobnych słów, stosując je do drugich? (Mat. 5:22)

42. Jaka kara wg Pisma Św. może spotkać tych, którzy wyzywają drugich wyrazami szkalującymi?

43. Czy jest różnica pomiędzy nieszczerością a obłudą? (rozważ upadek Piotra, zaparcie Judasza)

44. Czy wolno słabość nieszczerość piętnować jako obłudę?

45. Gdyby nawet ktoś według twego zrozumienia postępował źle lub niewłaściwie, czy wolno go określać i nazywać kłamcą lub obłudnikiem? Czy potrafisz przeżyć chociaż jeden dzień, abyś nie skłamał?

46. W jaki sposób należałoby ostrzec innych przed człowiekiem, który popadłby w jakiś większy doktrynalny lub moralny błąd?

47. W trudnościach i spornych kwestiach z braćmi, czy lepiej być łagodnym, czy raczej surowym?

48. Czy za duża pobłażliwość, nawet wobec niegodnych, jest nam poczytana za grzech?

49. Czy obwinianie któregoś z braci zbyt surowo poczytuje Pan Bóg za cnotę czy za

grzech?

50. Czy chrześcijaninowi wolno odstępować od zasady?

51. Czy broniąc nawet słusznych zasad możemy posługiwać się nieprzyzwoitą ostrością? Jaki charakter można wyczytać z twojej twarzy?

52. Jakich obrońców Pan Bóg nie życzy sobie i nie potrzebuje?

53. Na czym polega zwycięstwo w dyskusji?

54. Czy potrafisz dyskutować w ten sposób, aby nie tylko gorzkości nie posiadać w swoim sercu, ale jej nie rozbudzić w przeciwniku, z którym dyskutujesz?

55. Czy należysz do tych, których słowa i intencje są przekręcane, czy też do tych, co innych intencje przekręcają?

56. Gdy intencje twoich słów są przekręcane przez innych (nieprzyjaciół), czy umiesz

i wtedy zachować spokój i panowanie nad sobą?

57. Ci, co z natury są ostrymi, jakich zazwyczaj argumentów z Biblii używają na swoją obronę?

58. Jeżeli Pan Jezus lub apostołowie użyli czasem ostrych słów, czy i my również mamy taką samą wolność?

59. Dlaczego Pismo Św. zabrania nam używać ujemnych ostrych słów, pomimo że apostołowie lub nasz Pan mieli tę wolność?

60. Czy pamiętasz o tym, że twój sąd jest niedoskonały i może być mylny w stosunku do twych bliźnich?

61. Czy zauważyłeś, że niektóre ostre wyrażenia. zapisane w naszej Biblii (w języku polskim) w oryginale brzmią łagodnie? (podaj przykłady)

62. Czy żołnierze Chrystusowi, będąc w trudnościach, mogą chociażby raz uciec się do nieprzystojnej walki w słowie lub uczynku?

63. Kogo z pośród wierzących przy zakończeniu artykułu najwięcej ostrzega autor na punkcie języka? Po czym można rozróżnić prawdziwego kaznodzieję od nieprawdziwego?

64. Czy byłeś już świadkiem tego, jak wielki korzystny wpływ przez swoją mowę wywarł kaznodzieja na słuchaczy lub czy pamiętasz wypadki, że wielkie uprzedzenie lub złość kaznodzieja zaszczepił u słuchaczy?

Pytania końcowe

1. Czy już wstąpiłeś do szeregu żołnierzy Chrystusowych i czy rozpocząłeś już przystojny bój?

2. Czy wstawiłeś sobie pytanie i wniknąłeś w siebie, z jakich pobudek walczysz?

3. Czy w walce umiesz rozróżniać przyjaciół od nieprzyjaciół?

4. Jeżeli sam jesteś starszym, w jakim kierunku używasz swych kazań i swego języka?

5. Czy w ciągu życia i w miarę zdobywania umiejętności masz coraz mniej czy coraz więcej nieprzyjaciół?

6. Czy w życiu twoim zamieniasz swoim postępowaniem nieprzyjaciół w przyjaciół, czy też czynisz odwrotnie?

7. Po sprawdzeniu dotychczasowego bojowania w świetle powyższego pożytecznego artykułu, oceń trzeźwo twój bój, czy był przystojny?

8. Czy masz odwagę jako dzielny żołnierz przyznać się nie tylko do swych zwycięstw, ale i do poniesionych klęsk i wyznać je wobec Boga lub braci?

9. Czy czynisz postanowienie i pragniesz zerwać ze złą metodą walki i odtąd bojować szlachetnie?

10. Czy tych, których skrzywdziłeś przez nieprzystojny bój, postanawiasz przeprosić, a w miarę możności zło wyrządzone bliźnim naprawić?

11. Czy idąc na pole walki pamiętasz o nakolannikach (modlitwie i pokorze)?


Następny artykuł
Wstecz   Do góry