Na Straży 1994/4/11, str. 88
Poprzedni artykuł
Wstecz

Wtóra Obecność Pana i Jego Apokalipsa

Zarówno rzeczownik „apokalypsis” jak i czasownik „apokalyptein” znane są greckiej literaturze świeckiej. Rzeczownik – tylko w sensie materialnym znaczy 'odkrycie', objawienie czegoś, co było zakryte. Nigdzie jednak nie posiada znaczenia objawienia religijnego, które to znaczenie ukaże się dopiero w Biblii. Dlatego powiedzieć można, że apokalipsa – objawienie jest pojęciem wybitnie biblijnym.

W Nowym Testamencie czasownik apokaliptein występuje 26 razy, w tym 13 razy u św. Pawła, przybierając jedno z następujących znaczeń:

1. Znaczenie ogólne: „objawienie myśli ukrytych”. „Przeto nie bójcie się ich; albowiem nie ma nic ukrytego, co by nie miało być ujawnione, ani nic tajnego, o czym by się dowiedzieć nie miano” – Mat. 10:26. I drugi werset: „I aby były ujawnione myśli wielu serc; także twoją własną duszę przeniknie miecz” - Łuk. 2:35.

2. „Objawienie w sposób nadprzyrodzony (przez światło łaski) tajemnic wiary”. Co mówi na ten temat Pan Jezus? „W tym czasie odezwał się Jezus i rzekł: Wysławiam Cię Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi, a objawiłeś je prostaczkom. (...) Wszystko zostało mi przekazane przez Oj ca mego i nikt nie zna Syna tylko Ojciec, i nikt nie zna Ojca, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić” – Mat. 11:25,27.

3. Znaczenie eschatologiczne: „objawianie rzeczy ostatecznych”.

Rzeczownik apokalypsis, który w Nowym Testamencie pojawia się 18 razy, w tym 13 razy u św. Pawła, posiada znaczenie następujące:

1) „Objawienie nadprzyrodzone tajemnic Bożych”. „Którzy mocą Bożą strzeżeni jesteście przez wiarę w zbawienie, przygotowane do objawienia się w czasie ostatecznym” – 1 Piotra 1:5. „Ażeby wypróbowana wiara wasza okazała się cenniejsza niż znikome złoto, w ogniu wypróbowane, ku chwale i czci, i sławie, gdy się objawi Jezus Chrystus” – 1 Piotra 1:7.

2) „Objawienie jako charyzmat i proroctwo”. – „Cóż tedy bracia? Gdy się schodzicie, jeden z was służy psalmem, inny nauką, inny objawieniem, inny językami, inny ich wykładem; wszystko to niech będzie ku zbudowaniu” – 1 Kor. 14:26.

3) Objawienie eschatologiczne tzn. „paruzja Chrystusa, której towarzyszy radość, pełnia łaski i chwały”. Co pisze apostoł Paweł na ten temat? „Bo stworzenie z tęsknotą oczekuje objawienia Synów Bożych (Kościoła)” – Rzym. 8:19. „Dlatego okiełznajcie umysły wasze i trzeźwymi będąc, połóżcie całkowicie nadzieję waszą w łasce, która wam jest dana w objawieniu się Jezusa Chrystusa” - 1 Piotra 1:13. Objawienie sąd Boży – dzień gniewu. „ Ty jednak przez zatwardziałość swoją i nieskruszone serce gromadzisz sobie gniew na dzień gniewu i objawienia sprawiedliwego sądu Boga” – Rzym. 2:5-6.

Tak więc apokalipsa – grecki wyraz apokalypsis odnosi się do późniejszej pory Wtórej Obecności, do czasu Tysiąclecia i dotyczy całej ludzkości. Apokalypto znaczy objawienie, odkrycie, odsłonięcie (rzeczy, które poprzednio były obecne, lecz zakryte).

Tytuł ostatniej księgi Pisma Świętego Apokalypsis czyli „Objawienie” pochodzi z tego samego źródła, zobacz do księgi „Objawienia”, z lewej strony jest greckiego pochodzenia tytuł Apokalypsis, a z prawej „Objawienie św. Jana”.

Wyraz Apokalypsis znajdujący się w następujących wierszach Pisma Świętego, odnosi się do Wtórej Obecności Pańskiej, Jego mocy i chwały, kiedy stanie się ono wiadome, odkryte, objawione, odsłonięte całemu światu. Mamy wiele wierszy Pisma Świętego, które pokazują nam, że Chrystus, gdy będzie objawiony, to również Jego Kościół będzie z Nim objawiony, w tym samym czasie i w ten sam sposób. Oto wersety z Nowego Testamentu:

1. „Albowiem sądzę, że utrapienia teraźniejszego cza su nic nie znaczą w porównaniu z chwałą, która ma się objawić nam. Bo stworzenie z tęsknotą oczekuje objawienia synów Bożych (Kościoła)” – Rzym. 8:18-19. Kościół, który będzie z Chrystusem i rozpocznie rządy na ziemi, jako Królowie i Kapłani, o czym mówi Pan Jezus w Ewangelii Mateusza 13:43: „Wtedy sprawiedliwi zajaśnieją jak słońce w Królestwie Ojca Swego. Kto ma uszy, niechaj słucha”.

2. „Ale w tej mierze, jak jesteście uczestnikami cierpień Chrystusowych, radujcie się, abyście i podczas objawienia chwały Jego radowali się i weselili” – 1 Piotra 4:13. Apostoł Piotr rozróżnia, kiedy miały nastąpić cierpienia dla Chrystusa, a kiedy będzie radość i chwała udzielona tym, którzy cierpieli. Nastąpi to w Objawieniu chwały Jego – Jezusa Chrystusa.

3. „Którzy mocą Bożą strzeżeni jesteście przez wiarę w zbawienie, przygotowane do objawienia (apokalypsis) się w czasie ostatecznym” – 1 Piotra 1:5. Ta wielka nagroda, o którą ubiega się Kościół, jest strzeżona mocą Bożą przez wiarę ku zbawieniu, która będzie udzielona w objawieniu się Jezusa Chrystusa wraz z Kościołem światu.

4. „Starszych więc wśród was napominam, jako również starszy i świadek cierpień Chrystusowych, oraz współuczestnik chwały, która ma się objawić (apokalypsis) – 1 Piotra 5:1. Będzie ona wiadoma nie tylko tym, którzy dostąpią tej chwały, lecz całemu światu będzie to wiadome. Gdy cierpienia się skończą, Kościół będzie kompletny i nagrodzony. Apostoł Piotr był apostołem, więc było właściwym, ażeby był szanowany jako starszy.

5. „To wyjdzie na jaw w jego dziele; dzień sądny bo wiem to pokaże, gdyż w ogniu się objawi, a jakie jest dzieło każdego, wypróbuje ogień” - 1 Kor. 3:13. Apostoł poucza nas, że nasza praca okaże się jawna w dzień Pański Wtórej Obecności przy końcu teraźniejszego wieku złego, o czym mówi Pan Jezus w Ew. Łukasza 12:2: „Bo nie ma nic ukrytego, co by nie wyszło na jaw, ani tajnego, co by nie stało się wiadome”.

6. „Dlatego okiełznajcie umysły wasze i trzeźwymi będąc, połóżcie całkowicie nadzieję waszą w łasce, która wam jest dana w objawieniu się Jezusa Chrystusa” - 1 Piotra 1:13.

Apostoł Piotr ma na myśli wzniosłe dziedzictwo, o które się ubiegamy. Zachęca, by przepasać, wzmocnić naszą wiarę i zamiary, gorliwość i postanowienie. Albowiem nagroda wysokiego powołania nie jest dla obojętnych chrześcijan, lecz dla trzeźwo myślących, którzy doceniają zaszczyt niebieskiego powołania, a nagroda będzie wiadoma w objawieniu się Jezusa Chrystusa. Będzie to wiadome wszystkim w czasie słusznym.

7. „Tak iż nie brak wam żadnego daru łaski, wam, którzy oczekujecie objawienia Pana naszego Jezusa Chrystusa. Który też utwierdzi was aż do końca, tak iż będziecie bez nagany w dniu Pana naszego Jezusa Chrystusa” -1 Kor. 1:7. Apostoł uświadamia nam, że mamy być przekonani, iz nagrody za naszą wierność, za wszystko to, co robimy i poświęcamy się, mamy się spodziewać w Objawieniu (apokalypsis) Jezusa Chrystusa, a nie tu na ziemi.

8. „Ażeby wypróbowana wiara wasza okazała się cenniejsza niż znikome złoto, w ogniu wypróbowane, ku chwale i czci, i sławie, gdy się objawi Jezus Chrystus” – 1 Piotra 1:7.

Przez cały czas Wieku Ewangelii nasza wiara była próbowana przez ogień doświadczeń, a w końcu naszej wiary będzie zbawienie, które okaże się nam ku czci i sławie osobiście i razem w Objawieniu się Chrystusa.

Henryk Kamiński


Następny artykuł
Wstecz   Do góry