CIERPIENIE, ŚMIERĆ I CHWAŁA SŁUGI BOŻEGO - MESJASZA
Naczelną postacią Pisma Świętego jest Mesjasz, Zbawiciel Jezus Chrystus.
Wszystkie zapiski Starego Testamentu, osoby i wydarzenia, pośrednio lub
wprost wskazywały na Tego, który miał się stać wykonawcą planu Bożego
nakreślonego przed założeniem świata (1 Piotra 1:20). Apostoł Piotr
pisze w swoim 1 Liście 1:10-11, że prorocy prorokowali o łasce, która
miała spłynąć przez cierpienie Chrystusa, który też w następstwie tego
miał dostąpić uwielbienia. Pan Jezus po zmartwychwstaniu ganił uczniów w
drodze do Emaus za brak wiary w zapowiedzi prorockie: "Czyż Chrystus nie
musiał tego wycierpieć, by wejść do swojej chwały?" - Łuk. 24:25-26.
Prorok Izajasz miał widzenie chwały Pana (Jan 12:41), ale miał też
objawienie Jego cierpienia i upokorzenia. W Księdze Izajasza 6:1-5 jest
opis widzenia proroka, który przeraził się faktem, że oczy jego widziały
Króla, Pana Zastępów. Prorok wyraził chęć spełnienia misji, jaką mu
polecił Pan, by szedł i zatwardził serca ludu, dotknął jego uszu
głuchotą i oczy ślepotą, tak aby lud ten nie widział swoimi oczyma i nie
słyszał swoimi uszami i nie rozumiał swoim sercem, żeby się nie nawrócił
i nie ozdrowiał (Izaj. 6:8-10). Pod wpływem tych przeżyć prorok Izajasz
prorokował w przeważającej części o mającym przyjść Mesjaszu. Już w
rozdziale 7:13-16 jest proroctwo o narodzeniu Mesjasza, w 9:1-6
zapowiedź o narodzeniu i Jego panowaniu jako Księcia Pokoju, w 11:1-10
opis wizji restytucji, dzięki Jego potężnemu dziełu. Cała Księga
Izajasza jest wielkim proroctwem przedstawiającym Boski plan zbawienia
dzięki ofierze Mesjasza, zatem proroctwo to można nazwać proroctwem
mesjańskim. Najbardziej wymowny jest rozdział 53 tej księgi. Poprzedza
go opis rozdziału 52, w wersetach 13-15 czytamy: "Oto szczęśliwie się
powiedzie mojemu słudze [tak mówi Wszechmogący Pan - werset 4]. Będzie
nader wywyższony i bardzo wysoko wyniesiony. Jak wielu się przeraziło na
jego widok - tak zeszpecony, niepodobny do ludzkiego był jego wygląd, a
jego postać nie taka jak synów ludzkich. Tak wprawi w zdumienie liczne
narody, królowie zamkną przed nim swoje usta, bo zobaczą to, czego im
nie opowiadano i zrozumieją to, czego nie słyszeli." Rozdział 53 opisuje
cierpienie, śmierć i chwałę sługi Bożego tak realistycznie, ale realizm
ten spowodował zatwardzenie serc narodu wybranego i odrzucenie tego,
który był do nich posłany - odrzucenie Mesjasza (Jan 1:11). Rozdział ten
zawiera 12 wersetów, które można podzielić na 4 części, po 3 wersety
każda: o wersety 1-3 zawierają opis sługi Pańskiego widzianego oczami
ludzi, wzgardzonego i upokorzonego; o wersety 4-6 zawierają opis sługi
Pańskiego widzianego oczami Boga, jako posłanego Odkupiciela; o wersety
7-9 zawierają opis Jego śmierci, Jezus jest widziany oczami ludzi jako
sprawiedliwy i niewinny człowiek, który został zwyciężony przez zło;
o wersety 10-12 zawierają opis Jego śmierci z punktu widzenia Bożego,
jako zwycięzcy obdarzonego chwałą. W wersetach 1-3 prorok Izajasz
zapowiada, jak będzie przyjmowany Mesjasz przez ludzi, przez naród, do
którego został posłany. "Kto uwierzył kazaniu naszemu?" Istotnie, bardzo
nieliczne jednostki poznały Go jako tego, który był zapowiedziany przez
proroków. Faryzeusze pytali, czy ktoś z przełożonych lub z faryzeuszy
uwierzył w Niego (Jan 7:46-49). Nawet Jego bracia nie wierzyli w Niego.
Ewangelista Jan stwierdza w wersecie 12:37-38, że brak wiary w Niego był
wypełnieniem tego proroctwa. Ramię Pańskie nie było objawione tym,
którzy nie przyjęli tego kazania, a tym ramieniem był właśnie Chrystus.
Był On latoroślą (Izaj. 11:1), wyrosłą z ziemi suchej, w warunkach
pozbawionych żywotności, dlatego też nie mogli zobaczyć w Nim nic
godnego zachwytu. Nie podobał się ani z wyglądu, ani z postawy i sposobu
zachowania. Dlatego był wzgardzony i opuszczony przez ludzi. Wzgardzony
i odepchnięty jak mówi o tym proroczy Psalm 22:7-8: "Ale ja jestem
robakiem, nie człowiekiem, hańbą ludzi i wzgardą pospólstwa". Był
traktowany jak trędowaty, jak ten przed kim się zakrywa twarz (3 Mojż.
13:45). Tak postrzegali Mesjasza ludzie, Jego rodacy, którzy byli Jego
własnością i to było powodem, że Go nie przyjęli. "Do swej własności
przyszedł, ale swoi go nie przyjęli" - Jan 1:10-11. W wersetach 4-6
proroctwa Izajasza jest opis Mesjasza widzianego przez Boga i tych,
którzy Go poznali i rozumieli Jego misję. Był On obarczony naszymi
chorobami i naszym cierpieniem, chociaż z pozoru wydawało się, że jest
przez Boga zraniony i umęczony. Pan Jezus uzdrawiając chorych brał
niemoce ludzi na siebie (Mat. 8:14-17), a zarazem wypełniał proroctwo
Izajasza. Pan został przebity za nasze grzechy i zdruzgotany za nasze
winy (Rzym. 4:25). Umarł za grzechy nasze według Pism (1 Kor. 15:3).
Zrozumienie tego dzieła Mesjasza, które było zawarte w planie Bożym,
pozwala spojrzeć na dokonania Mistrza z szacunkiem i zachwytem. Możemy
widzieć swój upadły stan i potrzebę odkupienia. Wszyscy jak owce
zbłądziliśmy, a On jak Dobry Pasterz poświęcił swoje życie, aby nas
ratować: "Mój lud był trzodą zbłąkaną" - Jer. 50:6-7. Pan mówił: "Ja
jestem dobry pasterz. Dobry pasterz życie swoje kładzie za owce" - Jan.
10:11. Apostoł Piotr pisze w 1 Liście 2:25: "Byliście zabłąkani jak
owce, lecz teraz nawróciliście się do pasterza i stróża dusz waszych".
W kolejnych wersetach 7-9 prorok Izajasz przedstawia, jak miała być
odbierana dobrowolna ofiara Mesjasza przez ludzi, nie zawsze
rozumiejących, dlaczego sprawiedliwy, niewinny Syn Boży musiał ponieść
tak wielką ofiarę. Dlaczego znęcano się nad Nim, a On cierpiał
dobrowolnie (Mat. 27:27-31)? Dlaczego szedł na śmierć jak baranek i nie
otworzył ust w swej obronie? Przed Piłatem zamilkł mimo tego, że Piłat
mógł Go uwolnić (Jan 19:9-10). Z więzienia i sądu zabrano Go, został
wyjęty spod prawa, odcięty od życia i z punktu ludzkiego widzenia nie
było nikogo, kto pomyślałby o Jego losie. Większość chrześcijan rozumie,
że Chrystus umarł za nasze grzechy, ale nie zawsze może zrozumieć,
dlaczego cierpienia i śmierć Jego były tak okrutne. Wyznaczono Mu grób
wśród bezbożnych, zamierzono ciało Jego wrzucić do doliny Hinnom, ale
pochowany został w grobie bogatego człowieka, o czym pisze ewangelista
Mateusz (Mat. 27:57-60). Chociaż grzechu nie popełnił i nie było zdrady
w Jego ustach, Mesjasz został tak brutalnie potraktowany przez złych
ludzi, za których ponosił cierpienia (1 Piotra 2:22). Ludzie nie znający
planu odkupienia często rozumują, że Jezus będąc sprawiedliwym,
niewinnym i szlachetnym człowiekiem, który przyniósł na świat wspaniałą
naukę i pokazał, jak wieść przykładne życie, z pewnych niezrozumiałych
powodów poniósł klęskę i został zwyciężony przez zło. W wersetach 10-12
prorok Boży Izajasz przedstawia właściwe spojrzenie na ofiarę Mesjasza,
pokazaną z punktu widzenia Bożego i wszystkich zapowiedzi Jego Słowa.
Prorok mówi, że to Panu się tak upodobało, aby Go utrapić cierpieniem.
Apostoł Paweł wyjaśnia sens tych cierpień w Liście do Hebrajczyków
2:9-10: "Widzimy tego, który na krótko został uczyniony mniejszym od
aniołów, Jezusa, ukoronowanego chwałą i dostojeństwem za cierpienie
śmierci, aby z łaski Bożej zakosztował śmierci za każdego, (...) aby
sprawcę zbawienia uczynił doskonałym przez cierpienia". Złożenie życia w
ofierze pozwoli Jezusowi ujrzeć potomstwo - zbawionych z rodzaju Adama,
klasę duchową i zapewnić długie życie, to znaczy wieczność. Przez tę
ofiarę miała się wypełnić wola Boża, którą Pan Jezus realizował czynem.
Pan mówił: "Moim pokarmem jest pełnić wolę tego, który mnie posłał i
dokonać jego dzieła" - Jan 4:34. Za mękę swojej duszy ujrzy owoc, czyli
rodzaj ludzki doprowadzony do harmonii z Bogiem. Wynik dzieła okupowego
będzie wielką satysfakcją dla Zbawcy, który otrzymał tytuł Ojciec
Wieczności (Izaj. 9:5-6). Jego poznaniem wielu się nasyci i wielu
usprawiedliwi, gdyż ich winy sam poniesie. Poznanie Chrystusa jest
obecnie i będzie w przyszłości podstawą usprawiedliwienia, o czym pisze
apostoł Paweł w Liście do Rzymian 10:4: "Albowiem końcem zakonu jest
Chrystus, aby był usprawiedliwiony każdy, kto wierzy". Bóg przez proroka
Izajasza mówi: "Dlatego dam mu dział wśród wielkich". Za to dzieło
Mesjasz miał być nader wywyższony i bardzo wysoko wyniesiony (Izaj.
52:13). Apostoł Paweł w Liście do Filipian 2:9 pisze: "Dlatego też Bóg
wielce go wywyższył i obdarzył go imieniem, które jest ponad wszelkie
imię". Wersety 10-12 mówią, że będzie z mocarzami dzielić łupy, będzie
się dzielił korzyścią i zdobyczą z Kościołem. Pan obdarzył swoją wielką
łaską tych którzy rozumieją i doceniają wielkość dzieła dokonanego Jego
cierpieniem i śmiercią. "Zwycięzcy pozwolę zasiąść ze mną na moim
tronie, jak i ja zwyciężyłem i zasiadłem wraz z Ojcem na jego tronie" -
Obj. 3:21. Prorok Izajasz przedstawił w 53 rozdziale swego proroctwa
Mesjasza cierpiącego i utrapionego, ale również jako potężnego
zwycięzcę. Sposób i okoliczności dokonania przez Pana Jezusa ofiary
powodowały i nadal powodują wiele błędnych interpretacji i brak
zrozumienia głębi tej ofiary. W wyniku czego niewierzący odwracają się
od tej ofiary, natomiast wierzący, rozumiejący wspaniałość tego dzieła,
przyjmują je jako miłą woń. Dlatego apostoł Paweł wzywa nas: "Wynijdźmy
do niego za obóz, znosząc pohańbienia jego" - Hebr. 13:13.
Jan Kopak
powrót
do
góry
wersja do druku
|