Redakcja - Na
Straży - Wędrówka - The
Herald - Księgarnia i Czytelnia - Betania
- Strona
główna - Szukaj
|
The Herald
Numer 5 - 2005 Spis treści Przymierze obrzezki Ofiary przymierza Niezłomne dowody łaski Znaki przymierza Żydowski wpływna nabożeństwa kościoła Chrzest Zrozumieć proroctwa Głowy i rogi |
Boży plan błogosławienia ludzkości
Gdzie bowiem jest testament, tam musi być stwierdzona śmierć tego, który go sporządził; bo testament jest prawomocny z chwilą śmierci, a nie ma nigdy ważności, dopóki żyje ten, kto go sporządził. - Hebr. 9:16-17 Praktyka składania ofiar ze zwierząt w celach religijnych datowana jest od najdawniejszych czasów. Abel złożył ofiarę z najlepszych zwierząt ze swego stada, zaś Bóg przyjął jego ofiarę odrzucając jednocześnie ofiarę z płodów ziemi, złożoną przez jego brata Kaina. Symbolizm ofiary ze zwierząt zdaje się silnie wskazywać na bezgranicznie oddanie ofiarującego, aż na śmierć. Ta symbolika przetrwała potop i stała się częścią obrzędów religijnych wszelkich ludów i kultur, które odeszły od Boga. Sam Bóg użył wskazanej symboliki, aby potwierdzić swe przymierze z Abrahamem. Być może uczynił tak w celu odwołania się do podobnych zwyczajów praktykowanych w kulturze otaczającej samego Abrahama, a tym samym znanych mu i jego rodzinie. Jednak bardziej prawdopodobne jest przypuszczenie, że Bóg odwołał się do tej metody aby podkreślić w najbardziej wyrazisty sposób powagę samego przymierza. Celem całego rytuału było bowiem związanie stron silnym węzłem umowy. Dodatkowym zwyczajem stosowanym dla przypieczętowania zawieranej umowy było przykładowo: podanie ręki (Ezech. 17:18), wymiana sandałów (Rut 4:7-11), wręczenie podarunku (1 Moj. 21:27-30). 1 Moj. 15Zapis Biblijny wspominający historię, gdzie Bóg ratyfikował swe przymierze z Abrahamem poprzez ofiarę ze zwierząt, znajduje się w 1 Moj. 15:9-21. Była to odpowiedź na prośbę Abrahama, w której zwrócił się on do Boga o znak dokumentujący jego chęć dotrzymania danej obietnicy. Bóg polecił Abrahamowi aby ten sprowadził jałówkę, kozę, barana, synogarlicę i gołębicę. Abraham następnie został pouczony, że ma zabić te zwierzęta i rozciąć je na połowy, poza ptakami. Można powiedzieć, że ptaki nie miały być dzielone z powodu swych niewielkich rozmiarów, jednakże niewątpliwie kryje się w tym fakcie głębsze znaczenie. Co może oznaczać zabicie zwierząt i dzielenie ich ciał na połowy? Z pewnością śmierć wartościowych zwierząt może oznaczać zobowiązanie się strony do dotrzymania umowy. Z kolei rozcięcie ich ciał na części i przechadzanie się między nimi może oznaczać wolę oddania się na pewną śmierć w przypadku niedochowania wierności zawartemu przymierzu i jego warunkom. Oczywiście, Bóg nie może umrzeć, lecz jego przyrzeczenie miało tę sama wagę jak jego przysięga dana Abrahamowi, a która opisana została w zapisie Hebr. 6:13 "Gdy bowiem Bóg dał Abrahamowi obietnicę, a nie miał nikogo większego, na kogo by przysiąc, przysiągł na siebie samego". Jamieson, Fausset i Brown tak komentują ten fragment: "Z okazji wydarzeń wielkiej wagi, gdy dwie lub więcej stron pragnęło związać się umową, wówczas postępowali (...) zgodnie z obrzędem, którego przestrzegał sam Abram. Zgodnie ze zwyczajami, które od niepamiętnych czasów odciśnięte były w mentalności ludzi wschodu, [Bóg] zgodził się zawrzeć przymierze z Abramem, (...), który poprosił o znak potwierdzenia. Bóg łaskawie dał mu żądany znak, poprzez który - jak rozumieją ludzie wschodu - związał się przyrzeczeniem". Inne lekcjeUświadomiwszy sobie znaczenie i wagę całego obrzędu ofiarnego, jaki został wyżej omówiony, można sobie zadać pytanie: "Czy w opisie tym kryją się jeszcze inne lekcje?" Czy ciała zwierząt rozcięte na poły i ich liczba, oraz dymiący piec i pochodnia przemieszczające się miedzy nimi (1 Moj. 15:17) również mają jakieś znaczenie? Dlaczego Abram nie rozciął ptaków? Czy przymierze zawarte z Abramem jest obrazem większego przymierza? Czy detale ceremonii ofiarnej pieczętującej to przymierze również nie symbolizują większego przymierza? Niedotrzymanie przymierza obwarowane było zobowiązaniem oddania się na śmierć, co pokazane zostało również w Przymierzu Zakonu, zgodnie z zapisem 2 Moj. 24:3 - 8. W tym przypadku, wszyscy którzy zawierali tamto przymierze zostali spryskani krwią zwierząt na znak, że konsekwencją nieposłuszeństwa wobec przymierza będzie ich śmierć. Tym samym, śmierć zwierząt unaoczniała konsekwencje nieposłuszeństwa. Kropienie krwią osób zawierających przymierze zastąpiło tym samym przechodzenie między połowami ciał ofiarowanych zwierząt. Wskazywało również na większą ofiarę Jezusa, która miała ratyfikować nowe i lepsze przymierze, niż przymierze Zakonu (Hebr. 9:14-22) Inne symbole w 1 Moj. 15Bóg nakazał Abramowi zabić pięć zwierząt. Liczba pięć symbolizuje Nowe Stworzenie, tak jak w przypadku pięciu roztropnych panien (i ich towarzyszek w podobnej liczbie)[1]. Zapis 15 rozdziału 1 Moj. zdaje skupiać się na duchowym nasieniu Abrahama, wobec czego Boży nakaz zabicia pięciu zwierząt jest również zbieżny z tą interpretacją. Teza, że omawiany ustęp wskazuje przede wszystkim na nasienie duchowe, wspierana jest również przez następujące okoliczności:
Jałówka, koza, baranJałówka, koza i baran występują również w innych tekstach, które wskazują na oczyszczenie, pojednanie i ofiarę miłą Bogu. Fragmenty te to między innymi: 4 Moj. 19:17, Hebr. 9:13 (jałówka), 3 Moj. 16:15,18 (kozioł), 3 Moj. 16:3,5 (baran). Wszystkie te trzy rodzaje zwierząt symbolizują odkupienie (znaczenie liczby trzy). Dzięki odkupieniu, możliwe jest oczyszczenie, pojednanie i przyjęcie. Wiek każdego z tych zwierząt wynosił trzy lata, co jeszcze bardziej uwydatnia odkupienie. Tym samym, na wszystkich trzech poziomach: ilości, rodzaju i wieku zwierząt, 15 rozdział 3 Księgi Mojżeszowej mówi o odkupieniu Kościoła. Synogarlica, gołębicaLiczba pięć jest sumą 2 i 3. Obie te cyfry reprezentują odpowiednio, Ducha Świętego i odkupienie. Być może, oba wymienione ptaki (synogarlica i gołębica) symbolizują Ducha Świętego, zaś pozostałe zwierzęta przedstawiają odkupienie. Nocna wizja, jaką otrzymał Abraham wraz z całym przesłaniem. jakie usłyszał od Boga, przedstawia Boży Plan zbawienia ludzkości. Było to wspaniałe potwierdzenie przez Boga woli wypełnienia wszystkich obietnic; potwierdzenie, które dane było Abrahamowi w odpowiedzi na jego pytanie, ale które dane jest również wszystkim tym, którzy mają w sobie wiarę Abrahama. - Wade Austin -[1] Sześć innych przypadków, w których liczba pięć symbolizuje Nowe Stworzenie, opisanych zostało w magazynie The Herald, numer Listopad/Grudzień 2004 (nie publikowany w języku polskim). |
||||||