Jerozolima - punkt zapalny (8)
Ludwig Schneider Brama Złota: Jerozolima miasto Mesjasza
Gdy Pan odmienił los Syjonu, byliśmy jak we śnie.
Wtedy usta nasze były pełne śmiechu, a język wołał pełen radości.
Wtedy mówiono między poganami: Wielkodusznie postąpił z nimi Pan!
Wielkodusznie postąpił Pan z nami!" - Psalm 126:1-3 (BT).
Po hebrajsku Brama Złota zwie się Schaar HaRachamim
- "Brama Miłosierdzia", ponieważ przez tę bramę wchodziło się do Świątyni, gdzie
przebywał Bóg, który okazał miłosierdzie swojemu ludowi. Arabowie nazywają ją
Bab el-Tobe - "Brama Żalu". Przed Bramą Złotą znajduje się muzułmański cmentarz.
Po pierwsze muzułmanie chcą w ten sposób zapobiec temu, by w dniach ostatecznych
Mesjasz nie wszedł przez tę bramę do Jerozolimy, bo jako żydowskiemu Najwyższemu
Kapłanowi nie wolno Mu wchodzić na żaden cmentarz, a po drugie - na cmentarzu
tym spoczywają muzułmanie, którzy przy końcu świata chcą uniknąć niebezpiecznego
przejścia ponad mieczem Mahometa, który według legendy będzie położony nad Doliną
Cedronu.
W czasach biblijnych od Miejsca Najświętszego w Świątyni
wiodła w linii prostej droga dla kapłanów - poprzez Złotą Bramę na szczyt Góry
Oliwnej, gdzie corocznie w wieczór poprzedzający Dzień Pojednania była ofiarowana
czerwona jałowica, której popiół służył do oczyszczania (4 Mojż. 19). Przez
tę bramę Chrystus wjechał do Jerozolimy, a z miejsca, gdzie stał ołtarz, na
którym ofiarowano ku oczyszczeniu, odszedł w górę do nieba. Dlatego pierwsi
chrześcijanie wznieśli tam ośmiokątny kościół wniebowstąpienia, który później
muzułmanie przeobrazili w meczet.
Twierdzi się, że gdy Żydzi, wracając z wygnania, wejdą
przez Bramę Lwią, rozpocznie się czas bólów porodowych Mesjasza,
który wkrótce potem wkroczy do Jerozolimy przez Bramę Złotą. Dlatego Brama Złota
nosi też nazwę Brama Mesjasza.
Brama Złota jest
jedną z najstarszych bram Jerozolimy; wspomina o niej 2 Kron. 23:5 jako o Jesod
- "Brama Fundamentów". W czasach późno-biblijnych zwano ją Szaar Szuszan
HaBirah - "Brama stolicy Suzy", ponieważ skierowana jest w stronę Suzy w
Persji, miasta proroka Daniela. Zabudowania tworzące bramę, mierzone z zewnątrz,
mają 25 m długości i 17 m szerokości. Wnętrze bramy podzielone jest na dwie
nawy przez dwie monolityczne kolumny, przypisywane królowej Sabie, o wysokości
8 m 30 cm każda. Całość wskazuje na to, że brama nie jest ani rzymska, ani bizantyjska,
nie ma też charakteru budowli Sulejmana, lecz pochodzi z czasów biblijnych.
Jedynie zewnętrzna brama drewniana została zastąpiona przez Sulejmana murem.
Jeszcze w dobie rycerzy krzyżowych (XII-XIII w.) dwa razy w roku otwierano dwa
drewniane portale - w Niedzielę Palmową i w Wielki Piątek. Na mapie w postaci
mozaiki z VI wieku widać, że przez Bramę Złotą prowadzi droga, co oznacza, że
wówczas brama ta była otwarta.
Gdy w czerwcu 1967
roku Mosche Dayan zwiedzał Plac Świątynny i ujrzał Bramę Złotą od strony zachodniej,
polecił otworzyć jej potężne portale wewnętrzne i oświadczył: "Tę stronę możemy
otworzyć my, tę drugą może otworzyć tylko Mesjasz!" Gdy po raz pierwszy znalazłem
się w środku Złotej Bramy, czułem się jak odurzony jej architektonicznym pięknem.
Dotykałem przepięknych kolumn i zdobień z biblijnych czasów, a one zdawały się
wyglądać tak świeżo jak przed 2,5 tysiącami lat. Dlatego też rozumiem anonimowego
autora z Piacenzy, który w roku 570 n.e. nazwał tę bramę Porta speciosa
- "piękne wrota". Określenie "piękne wrota" dało początek nazwie "Brama Złota".
Kto wcześnie rano
spogląda z Góry Oliwnej na Złotą Bramę, ma wrażenie, jakoby promieniała ona
w kierunku nowego dnia w historii zbawienia. Czasami brama ta przypomina mi
przewężenie w zegarze piaskowym, bo z biblijnego punktu zapatrywania wydarzenia
czasów końca rozegrają się tu w Jeruzalem, na Placu Świątyni, który jak sędzia
czasu absorbuje wszystko. Przez 2000 lat naród żydowski ciągnął z kraju do kraju,
z getta do getta. I choć codziennie modlili się o powrót na Syjon, nic się nie
zmieniało, a lata wlokły się dalej, jakby Bóg wcale nie słyszał ich modlitw.
Taki sam był pierwszy exodus. W Egipcie Izraelici 400 lat zabiegali o wyzwolenie
z niewoli faraona i nic się działo. Gdy Bóg wreszcie zainterweniował, wszystko
zmieniło się tak gwałtownie, że nie mieli nawet czasu zakwasić ciasta chlebowego
zgodnie z przepisem, ale z powodu pośpiesznego wyjścia musieli upiec chleb z
ciasta niezakwaszonego. Na pamiątkę tego zaskakująco prędkiego wyjścia z Egiptu
naród żydowski do dziś w okresie święta Paschy je przez siedem dni przaśniki
(macot), czyli niekwaszony chleb.
Tak też Brama Złota
jest bramą, która przypomina nam przybycie Mesjasza. Jednak na krótko przed
zjawieniem się Mesjasza w celu wybawienia całego ludu Izraela, Anty-Mesjasz,
przeciwnik Mesjasza, jeszcze raz obraca swą brutalną moc przeciwko ludowi Boga,
co oznacza, że im bardziej będą nasilać się ataki Anty-Mesjasza na lud Boży,
tym bliżej będzie prawdziwy Mesjasz. Przez 400 lat Izraelici znosili w Egipcie
przybierające na sile cierpienia, ale dopiero wtedy gdy faraon kazał topić w
Nilu ich chłopców, co porównać można do Holocaustu, zaczęło się wyzwalanie Izraela.
Tak też nasilały się przez okres 2000 lat rozproszenia Żydów między narodami
ich cierpienia, których osiągnęły swoje apogeum w pełnym nieopisanych męczarni
Holocauście (ofiara całopalna) albo Szoah (zagłada), w którym
zginęło 6 mln Żydów, w tym 1,5 mln żydowskich dzieci, tylko dlatego że wszyscy
oni byli Żydami. Jednakże i tu znajduje zastosowanie wypowiedź psalmisty: "Kazałeś
ludziom deptać nam po głowach, przeszliśmy przez ogień i wodę: ale wyprowadziłeś
nas na wolność" - Psalm 66:12 (BT).
Według żydowskiej apokaliptyki Anty-Mesjasz stanie się
wkrótce brutalnym tyranem, którego obrazem była agresja syryjskiego króla Antiocha
IV Epifanesa (1 Machabejska, 1 r.) i rzymskiego cesarza Kaliguli, który opisywany
jest jako kusiciel, co nie tylko przemocą, ale też zwodniczymi znakami i cudami
wprowadzi swe władanie. W źródłach rabinistycznych, jak np. w Midrasz WaJoszah,
Anty-Mesjasz określany jest imieniem "Armilos", odnoszonym do "Ahrimana", ducha
zła i ciemności, czyli pseudonimu założyciela Rzymu - "Romulusa i Remusa". Jerozolima
i Rzym do dziś są przeciwnikami - wcześniej militarnymi, potem religijnymi,
a obecnie - politycznymi.
Z żydostwa postać Anty-Mesjasza przeniknęła do eschatologii
chrześcijańskiej, w której pojawia się imię Antychrysta, jako że Messias
to po grecku Chrystus. Stąd też postaci różnie nazywane w różnych językach -
Anty-Mesjasz i Antychryst, to jedna i ta sama osoba (1 Jana 2:18,22; 4:3; 2
Jana 7). W eschatologii chrześcijaństwa Antychryst przedstawiany jest jako tyran,
za którego pierwowzór uważa się cesarzy Nerona i Domicjana, a który, zanim objawi
się prawdziwy Mesjasz/Chrystus, założy swoje królestwo w Jerozolimie, zasiądzie
na tronie w odbudowanej Świątyni Boga (Obj. 11:1,2) i domagać się będzie boskiej
czci.
We wszystkich okresach
czasu działy się wydarzenia, które zarówno Żydom, jak i chrześcijanom kazały
sądzić, że żyją oni w czasie końca. Gdy kiedyś siedziałem na tysiącletnim cmentarzu,
położonym na Górze Oliwnej naprzeciwko Bramy Złotej, i spoglądałem na "Bramę
Mesjasza", zdawało mi się, że przechodzą obok mnie wszyscy domniemani Anty-Mesjasze
albo Antychrysty. Była to jakby podróż w sfery apokaliptyczne, jak pisał filozof
religii Martin Buber, że co cztery generacje pojawia się "fałszywy dobry Mesjasz",
aby chronić swój lud przed asymilacją. Zawsze wtedy, gdy narodowi żydowskiemu
groziło niebezpieczeństwo zaniechania ich żydostwa, zjawiał się jakiś tyran,
który zmuszał ich do bycia znowu Żydami i noszenia znaków tegoż żydostwa, aby
uniemożliwić im asymilację. Albo pojawiał się fałszywy Mesjasz, który mamił
ich, podając się za Mesjasza, na co Żydzi stojący w obliczu asymilacji znowu
przyznawali się do swego żydostwa i byli w ten sposób chronieni przed odszczepieństwem.
Rozpoznanie, że to fałszywy Mesjasz, było mniejszym złem - odkrywali oni na
nowo swoje żydostwo i pozostawali Żydami.
Już 960 żydowskich
zelotów z twierdzy obronnej na Massadzie nad Morzem Martwym było przekonanych
w oparciu o aluzję z Proroctwa Daniela 7:25-27, że w 3,5 roku po zburzeniu Jerozolimy
zjawi się Mesjasz. Tylko dlatego wytrwali do ostatniego tchnienia, stawiając
opór Rzymianom (73 n.e.). 60 lat później Bar Kochba, którego właściwe
imię było Bar Kosiba, co się wykłada "syn kłamstwa", odważył się wzniecić
powstanie przeciwko Rzymianom. Ponieważ przez lud został uznany za Mesjasza,
rabbi Akiva nazwał go Bar Kochba - "syn gwiazdy", co nawiązuje do Bileamowej
wizji "gwiazdy z Jakuba" (4 Mojż. 24:17). Powstanie to skończyło się po 3,5
latach, w 135 n.e., znaczoną licznymi następstwami porażką, bowiem tuż potem
dokonało się ostateczne rozproszenie Żydów pomiędzy wszystkimi narodami. Oto
jak cesarz Hadrian opłacał swoich najemnych żołnierzy: jedną trzecią część w
monetach, jedną trzecią w formie kawałka ziemi (latifundium) gdzieś na rozległym
terytorium Imperium Rzymskiego i jedną trzecią w postaci żydowskich niewolników.
Tym sposobem Żydzi znaleźli się we wszystkich zakątkach świata, od Rzymu po
Brytanię, a Judea została przemianowana na Palestynę.
Gdy cesarz rzymski Dioklecjan (284-305) w najokrutniejszy
sposób prześladował chrześcijan, dopatrywano się w tym znaku, że wkrótce przybędzie
Mesjasz. W związku z tym ówcześni żydowscy chrześcijanie uciekali na pustynię
Negev i kryli się w opuszczonym mieście nabatejskim Nizana albo gdy wymagała
tego sytuacja, w białych jaskiniach, oddalonych jedynie 1000 metrów od miasta.
W olbrzymim labiryncie jaskiń było miejsce dla tysięcy ludzi. Uważali oni, że
są niewiastą, o której pisał Jan w Objawieniu 12: "A niewiasta zbiegła na
pustynię, gdzie miejsce ma przygotowane przez Boga, aby ją tam żywiono przez
tysiąc dwieście sześćdziesiąt dni (3,5 roku - przyp. autora)" - Obj. 12:6
(BT). Mesjasz nie przyszedł, jednak nadzieja na Jego przyjście przekazywana
była dalej.
Dotąd Żydzi i chrześcijanie byli w jednakowym stopniu
prześladowani przez Rzymian. Gdy jednak w roku 313 cesarz Konstantyn podniósł
chrześcijaństwo do rangi religii państwowej, prześladowanie skupiło się na Żydach.
Zaś 13 lat później, na Soborze w Nicei, ojcowie kościoła postanowili, że odtąd
wszystkie chrześcijańskie święta muszą być przesunięte przynajmniej o tydzień
w stosunku do świąt żydowskich, aby stłamsić wszelkie pokrewieństwo chrześcijaństwa
i żydostwa. Gdy więc chrześcijanie obchodzili dotąd biblijno-żydowskie święta,
tylko z nowotestamentową wykładnią, teraz było to obłożone karą. Hieronim posunął
się wręcz do stwierdzenia, że "kto zważa na zwyczaje żydowskie, to bez względu
na to, czy jest chrześcijaninem z Żydów czy z pogan, jest podlegającym diabłu
złoczyńcą".
Pod ochroną cesarza chrześcijanie urządzili swoje Boże
państwo na ziemi. Natomiast Żydzi bardziej niż kiedykolwiek wyglądali przyjścia
Mesjasza. Z tej tęsknoty dali się znowu wprowadzić w błąd. Gdy do władzy doszedł
cesarz rzymski Julian Apostata (361-363), chciał odbudować w Jerozolimie zniszczoną
świątynię, w czym Żydzi dostrzegli przesłankę przyjścia Mesjasza, że jakoby
Mesjasz, gdy się zjawi w Jerozolimie, będzie mógł wejść do swojego domu. Kiedy
jednak cesarz został zabity, a rozpoczęta budowa padła ofiarą zrównania z ziemią,
Żydzi byli jeszcze mocniej prześladowani.
Później wszakże szala
prześladowań przechyliła się na stronę chrześcijan. Pod przywództwem Alaricha
w roku 410 Goci splądrowali Rzym, co dla chrześcijan oznaczało koniec świata.
Ledwie otrząsnęli się z okropieństw tamtych wydarzeń, w roku 452 nadciągnęli
Hunowie pod wodzą Attili. Dzięki sprytowi dyplomatycznemu papieża Leona I uniknięto
zniszczenia Rzymu. Z pism ojców kościoła wynika, że wtedy liczni chrześcijanie
przygotowywali się na przyjście Chrystusa i rozdawali całe swoje mienie ubogim.
Jednak Chrystus nie przyszedł i Brama Złota pozostała dalej zamknięta.
W Ziemi Świętej rozkwitał w tym czasie Kościół Bizantyjski.
Po całym kraju powstawały kościoły i klasztory. Nie było prawie miejsca w Ziemi
Świętej, które nie zostałoby ogłoszone za święte i gdzie nie zbudowano by budynków
sakralnych. Z tego do dziś profituje Kościół Grecko-Ortodoksyjny, prawny spadkobierca
wielu owych kościołów i klasztorów. I gdy tak Bizantyjczycy wyobrażali sobie,
że mogą się czuć bezpieczni, zostali w roku 614 zaatakowani przez Persów. Cesarzowi
bizantyjskiemu Herakliusowi udało się ich wszakże przepędzić. Radość ze zwycięstwa
nie trwała jednak długo, bowiem 20 sierpnia 636 roku muzułmańscy Arabowie pokonali
chrześcijan pod Jarmukiem i w roku 638 weszli zwycięsko do Jerozolimy. Chrześcijanie
byli wprawdzie dość znośnie traktowani przez nowych władców, ale i tak szerzyła
się pośród chrześcijan w Ziemi Świętej paniczna wręcz atmosfera, wynikająca
z przekonania o czasach końca, tak że wielu uciekało do Konstantynopola w mniemaniu,
że Chrystus pojawić się może tylko w "stolicy chrześcijaństwa", jak nazywano
wówczas Konstantynopol.
Gdy w roku 622 Mahomet uciekł z Mekki do Medyny, dla
muzułmanów zaczęła obowiązywać nie tylko nowa rachuba czasu, ale również powinność
zdobywania świata przez Dżihad (świętą wojnę), co z początku chrześcijanie potraktowali
niezbyt poważnie, aż zobaczyli, jak wojownicy Mahometa jeden po drugim podbijali
kraj, zaś z chrześcijanami, którzy wzbraniali się przez przyjęciem Allacha,
szybko się rozprawiali, wyżynając w pień wszystko, co stanęło im na drodze.
W tym to czasie Mahomet otrzymał od ojców kościoła przydomek Antychryst.
Niektórzy dopatrywali się i nadal upatrują w nim i w jego społeczności religijnej
fałszywego proroka, ponieważ islam jest religią proroka (Mahometa).
Gdy w roku 1096 w zachodnich krajach chrześcijańskich
Krzyżacy szykowali wyprawy do Ziemi Świętej, zaczęły się okrutne masakry Żydów.
W imieniu Chrystusa grabiono po drodze do Jeruzalem żydowskie getta, a ich mieszkańców
mordowano. W wielkim bólu rodziła się w tych Żydach, którzy przeżyli, nadzieja,
że teraz już wkrótce zjawi się Mesjasz, aby ich wybawić. On wszakże wciąż nie
nadchodził i Złota Brama dalej pozostała zamknięta.
I tak nadzieja na przyjście Mesjasza przechodziła z
pokolenia na pokolenie. Kiedy w 1492 roku Żydzi zostali przez Inkwizycję wygnani
z Hiszpanii, mieli nadzieję, że Kolumb odkryje dla nich królestwo dziesięciu
pokoleń, w którym w pokoju i ze spokojem będą mogli czekać na Mesjasza. Znowu
się mylili, bo Jego godzina jeszcze nie nadeszła.
Wskutek Reformacji
wybuchła żądza krwi, każdy widział w innowiercy heretyka. Tym sposobem zwalczali
się wzajemnie katolicy i protestanci, hugenoci i husyci, co największe rozmiary
przybrało w czasie wojny trzydziestoletniej, która spustoszyła pół Europy. Współcześni,
jak Paul Gerhardt, widzieli w tym wojennym opętaniu zapowiadany przez Chrystusa
czas ucisku (Mat. 24). Mistycy chrześcijańscy wyliczyli, że Chrystus zjawi się
w 1666 roku. Wybuchła histeria zwiastująca koniec świata, która wielu chrześcijan
powiodła na stosy. Gdy z kolei obłęd religijny został wreszcie stłumiony przez
zwrócenie się ku rozumowi, nie było lepiej, gdyż teraz tysiące padały ofiarą
gilotyn Rewolucji Francuskiej. Przedstawiciele tolerancji nie byli bardziej
przyjaźni ludziom niż religijni fanatycy.
W 1881 roku przetoczył
się przez Rosję pogrom Żydów. Żydzi, którzy zdołali się uratować, uciekali do
Eretz Izrael, znajdującej się pod panowaniem tureckim. Pogromy te były jedną
z podstaw zwołania przez wiedeńskiego dziennikarza Theodora Herzla pierwszego
Kongresu Syjonistycznego w Bazylei w 1897 roku. Herzlowska idea "państwa żydowskiego"
i jego związane z nią przygotowania pojawiły się w samą porę, bowiem w 1914
roku wybuchła I wojna światowa. W roku 1917 bolszewicka rewolucja październikowa
wstrząsnęła panującym dotychczas systemem świata. W tym samym roku brytyjski
generał Allenby wszedł do Jerozolimy i odebrał Turkom Ziemię Świętą. Tym samym
wydarzenia czasu końca weszły w nową, być może ostatnią fazę, ponieważ wszystkie
dotychczasowe uciski, które tak zwodniczo wskazywały na przychodzącego Mesjasza,
nie miały znaczenia, jako że wszystkie opisane w Biblii znaki czasów ostatecznych
wiążą się z powrotem narodu żydowskiego do Izraela - a do tej pory to nie nastąpiło.
Później pojawiło
się hitlerowskie "rozwiązanie kwestii żydowskiej", poprzez które Hitler chciał
dokonać tego, co nie udało się Rzymianom w 70 roku po Chrystusie. Zostało zabitych
6 mln Żydów. Gdy w 1945 wyszły na światło dzienne rozmiary żydowskiej zagłady,
znani syjoniści pisali: "Herzlu, myliłeś się, nie ma żadnego żydowskiego państwa,
bo nie może już być!" Ogarnięci zniechęceniem chrześcijanie i Żydzi, którzy
w syjonizmie Herzla widzieli warunek wstępny do przyjścia Mesjasza, wycofywali
się, bo w obliczu Auschwitz i Buchenwaldu nie mogło już powstać żadne państwo
żydowskie.
I wtedy niespodziewanie
Dawid Ben-Gurion obwieścił całemu światu powstanie 14 maja 1948 roku państwa
żydowskiego, a w 1967 roku Izraelici weszli do Jerozolimy. Wielu nie mogło tego
faktu pojąć:
Gdy Pan odmienił los Syjonu,
byliśmy jak we śnie.
Wtedy usta nasze były pełne śmiechu,
a język wołał pełen radości.
Wtedy mówiono między poganami:
Wielkodusznie postąpił z nimi Pan!
Wielkodusznie postąpił Pan z nami!"
- Psalm 126:1-3 (BT).
Jednak zamiast pojawienia
się Mesjasza, pojawili się Arabowie, którzy chcieli zepchnąć Żydów do morza.
Izrael musiał stawić czoło trzem wielkim wojnom o przetrwanie (1948, 1967, 1973).
Równocześnie narody sprzysięgły się przeciwko Izraelowi. Nie zważając na to
Żydzi z ponad 140 narodów powrócili na Syjon, pustynia stała się ogrodem, a
miasta, które leżały w gruzach 1800 lat, zostały znowu odbudowane jako żydowskie
osiedla. Ponieważ tak dokładnie wypełniło się wszystko, co Bóg zapowiedział
np. przez proroków: Ezechiela (r. 36), Amosa (r. 9:13-15), Joela (r. 4) i Zachariasza
(r. 12), wiemy, że to, co pozostało, również się spełni, gdy nadejdzie pora.
Brama Złota przetrwała przez wszystkie minione lata aż dotąd, aby nam przypominać,
że raczej niebo i ziemia przeminą, ale nie Boże Słowo. To nie Boże Słowo jest
błędne, lecz nasza napędzana niecierpliwością wykładania tego Słowa.
Przez wszystkie wieki
egzystowały znaki, które wskazywały na to, że Mesjasz przyjdzie. Nie zjawił
się On jednak, ponieważ brakowało najważniejszego znaku rozpoznania Jego przyjścia,
mianowicie Jerozolimy jako punktu zapalnego. W latach od 70 do 1967 Jerozolima
była jedynie miastem pielgrzymek, w każdym przypadku - atrakcją archeologiczną.
Teraz wszakże Jeruzalem zajmuje swą pozycję właściwą czasowi końca, a więc w
punkcie zapalnym. Jerozolima stała się dla okolicznych (muzułmańskich) narodów
"kubkiem opojenia" (tłumaczy to opętanie samobójczymi aktami terroru), przez
co Jeruzalem jest dla wszystkich narodów ziemi "kamieniem ciężkim" (Zach. 12:2,3
BG). W 1948 roku Izraelici zajęli znaczną część Eretz Izrael, ale nie określone
w Biblii ziemie oraz Jeruzalem. W roku 1967 roku zdobyli starą Jerozolimę, ale
zostawili muzułmanom Plac Świątynny. Przez to dzisiaj punkt zapalny skupia się
na placu o powierzchni 144.000 metry kwadratowe (360x400m), dla którego muzułmanie
chcą prowadzić świętą wojnę. Dlatego nie chodzi już więcej ani o kraj, ani o
miasto, tylko o ten właściwy punkt zapalny - Plac Świątyni; bardziej skupiony
już ten punkt zapalny być nie może.
Znowu wierzymy, jak nasi ojcowie wiary, że Mesjasz przybędzie
jeszcze za naszej generacji i otworzy sobie Złotą Bramę. Utrzymuje nas to stosownie
do wiary w czujności i gotowości. Gdy nie przyjdzie On za naszych czasów, wówczas
nasza nadzieja należeć będzie do "dobrych fałszywych nadziei".
tłum. Barbara Kaleta
Tym ósmym już z kolei artykułem o bramach Jerozolimy kończymy cykl "Jerozolima
- punkt zapalny"
Readakcja
powrót
do
góry
wersja do druku
|