Czcij ojca twego i matkę twoją...
Bolesław Wyłuda
Dekalog można nazwać ustawą zasadniczą Boga,
daną ludziom, a szczególnie narodowi wybranemu - Izraelowi. Na podstawie tego
prawa Stwórca zawarł przymierze: 2 Mojż. 24:8 - "Wziął też Mojżesz krew
i pokropił lud, mówiąc: Oto krew przymierza, które Pan zawarł z wami na podstawie
wszystkich tych słów". Najpierw było "dziesięć słów" - dziesięć przykazań
Bożego prawa i w oparciu o to prawo Bóg zawarł przymierze z Izraelem. Prawo
(hebr. Tora), zwane także Prawem Mojżeszowym, było pierwszą konstytucją Izraela,
ustawą zasadniczą, pozwalającą Izraelowi istnieć jako naród wybrany i egzystować
przed Bogiem. Gdybyśmy przyjrzeli się obecnemu prawu na świecie, zdziwieni bylibyśmy,
ile zasad z Prawa Mojżeszowego narody wcieliły do swej ustawy zasadniczej.
Można śmiało powiedzieć, że Tora stała się podstawą całego systemu prawnego
obecnego świata. A istnieje jeszcze szereg Mojżeszowych aktów wykonawczych,
przepisów szczegółowych do Tory.
Pierwsza część tej
ustawy zasadniczej (Tory) normowała stosunki ludzi z Bogiem. Bóg i należąca
się Jemu cześć jest najważniejsza. Na drugim miejscu Prawo reguluje stosunki
rodzinne, zwłaszcza między rodzicami a dziećmi. W ten sposób rodzina staje się
zasadniczym ogniwem w społeczności izraelskiej. Ale to rozwiązanie społeczne
ma też pierwszorzędne znaczenie i w chrześcijaństwie. Gdy Stwórca będzie rozliczał
się z narodami w dniu swego gniewu, rodzina będzie tym katalizatorem: Mal. 3:23,24
- "Oto Ja poślę wam proroka Eliasza, zanim przyjdzie wielki i straszny
dzień Pana, i zwróci serca ojców ku synom, a serca synów ku ich ojcom, abym,
gdy przyjdę, nie obłożył ziemi klątwą". Posłannictwo pozafiguralnego
Eliasza będzie ukierunkowane na miłość rodzinną, która zapobiegnie klątwie Boga.
Czcij rodziców
Jeśli pierwsze przykazania
regulujące stosunki między Bogiem a człowiekiem obwarowane były karami, to czczenie
ojca i matki zawiera nadzieję, obietnicę długiego życia. Prawo Mojżeszowe w
ogóle duży nacisk kładzie na poszanowanie ludzi starszych, choćby dla przykładu:
3 Mojż. 19:32 - "Przed siwą głową wstaniesz i będziesz szanował osobę
starca; tak okażesz swoją bojaźń Bożą; Jam jest Pan".
W przykazaniu czczenia rodziców jest także obowiązek
opieki nad rodzicami. Nie istniał wówczas system emerytur i rent, dzięki któremu
starsi rodzice mieli środki na przynajmniej skromne utrzymanie się przy życiu.
To dzieci były zobowiązane do zapewnienia środków do życia rodzicom, gdy ci
nie mogli się już sami utrzymać. Ale samo wyrażenie czcij (hebr. kabhad
i kabhed - Strong 3513) jest w ST wieloznaczne. Zawiera także znaczenie czynienia
uczciwości (jak w wierszu 1 Kron. 19:3). Ma też znaczenie obciążenia obowiązkiem
utrzymania rodziców. Rodzice stają się ciężarem, który dzieci powinne dźwigać.
Ciekawą myśl podaje
prorok Malachiasz: "Syn czci (BG - ma w uczciwości)
ojca, a sługa swojego pana. Jeżeli jestem ojcem, to gdzież jest moja cześć?
A jeżeli jestem panem, to gdzież jest bojaźń przede mną? - mówi Pan Zastępów
do was, kapłani, którzy gardzicie moim imieniem. Wy jednak mówicie: W czym wzgardziliśmy
twoim imieniem?" - Mal. 1:6. Znaczenie czci rozciąga na bojaźń w znaczeniu
uszanowania i posłuszeństwa.
Nieco inne znaczenie ma to słowo w ustach Izajasza:
Izaj. 58:13 - "Jeżeli powstrzymasz swoją nogę od bezczeszczenia sabatu,
aby załatwić swoje sprawy w moim świętym dniu, i będziesz nazywał sabat rozkoszą,
a dzień poświęcony Panu godnym czci, i uczcisz go nie odbywając
w nim podróży, nie załatwiając swoich spraw i nie prowadząc pustej rozmowy".
Słowa podkreślone - w oryginale użyto słowa kabhad. Powstrzymanie się od pewnych
czynności w sabat będzie uczczeniem go, a w konsekwencji uczczeniem Pana. Te
wielorakie znaczenia słowa kabhad pozwalają na uściślenie znaczenia piątego
przykazania. Dzieci mają obowiązek utrzymania rodziców - dźwigać ciężar ich
ociężałości, zniedołężnienia i to w sposób nie uwłaczający ich czci, w poszanowaniu
dla starszego wieku. Oznacza to nie tylko dać jeść i pić, ale zabezpieczyć
życie umysłowe i kulturalne.
Inne przepisy w tym zakresie
(1) "Kto uderzy ojca swego albo matkę swoją, poniesie
śmierć (...) Kto złorzeczy ojcu swemu albo matce swojej, poniesie śmierć..."
- 2 Mojż. 21:15,17.
(2) "Nie będziesz odsłaniał nagości swojego ojca
i nagości swojej matki. Jest ona twoją matką. Nie będziesz odsłaniał jej nagości"
- 3 Mojż. 18:7.
(3) "Nie będziesz odsłaniał nagości żony swojego ojca, gdyż jest
to nagość ojca twojego" - 3 Mojż. 18:8.
(4) "Ktokolwiek złorzeczy swemu ojcu i swojej matce, poniesie śmierć.
Złorzeczył swojemu ojcu i swojej matce, przeto krew jego spadnie na niego" - 3
Mojż. 20:9.
(5) Przeklęty, kto zlekceważy swego ojca i matkę.
A cały lud powie: Amen" - 5 Mojż. 27:16.
Te szczegółowe przepisy nie wymagają komentarza.
Pan i żydowskie zmiany przykazania
Jedną z metod utrzymania,
tak w przeszłości, jak i obecnie, jest żebractwo. Jest ono najbardziej zyskowne
wszędzie tam, gdzie jest dużo ludzi, a zwłaszcza przy domach modlitwy - kościołach.
Atmosfera nabożeństwa sprzyja miłosierdziu. Zrozumiał to szybko kler izraelski.
Zaczęto handlować miejscami przy świątyni. Powstało perfidne prawo: Jeśli syn
na rzecz świątyni czy synagogi płacił haracz, to kapłani zwalniali go z obowiązku
utrzymania rodziców, zezwalając rodzicom żebrać pod świątynią czy synagogą.
Pan Jezus szybko zauważył
to perfidne prawo i wytknął izraelskiemu klerowi
powrót
do
góry
wersja do druku
|