Pomazanie Nowego Stworzenia
"Ale wy macie pomazanie od onego Świętego, i wiecie wszystko. Ale to
pomazanie, któreście wy wzięli od niego, zostaje w was, a nie
potrzebujecie, aby was kto uczył: ale jako to pomazanie uczy was o
wszystkim, a jest prawdziwe, i nie jest kłamstwem, a jako was nauczyło,
tak w nim zostaniecie" - 1 Jana 2:20, 27 (BGd). Apostoł Jan w powyższych
wersetach porusza trzy ważne aspekty planu Bożego względem Kościoła:
1. "pomazanie od samego Boga",
2. "to pomazanie zostaje w was",
3. "pomazanie uczy nas wszystkiego".
Duch Święty objawił Kościołowi tę tajemnicę, o której mówi apostoł
Paweł: "To jest tajemnicę onę, która była zakryta od wieków i od
rodzajów, ale teraz objawiona jest świętym jego (...) która jest
Chrystus między wami, nadzieja ona chwały" - Kol. 1:26-27 (BGd). Według
świadectw Pisma Świętego, Pan nasz, Jezus, jest głową Pomazańca Bożego,
a Kościół jego ciałem. To było tą tajemnicą. Wielki Mesjasz jako
pozafiguralny Sędzia, Prorok, Kapłan i Król miał błogosławić świat
wówczas, gdy święci Wieku Ewangelii staną się członkami Jego Ciała.
Warunkiem stania się członkiem Ciała Chrystusowego - pomazanego Króla i
Kapłana, jest postępowanie śladami Wodza i Głowy. Jeżeli chcemy dostąpić
tego przywileju, musimy stawiać ciała nasze ofiarą żywą, jak On to
uczynił. Pan Jezus złożył ofiarę najpierw za samego siebie (swoje
ciało), a potem za ludzkość. Pokazano tu wyraźnie, że Kościół jest
częścią samego Chrystusa. Dziełem Kościoła w obecnym czasie jest
ofiarowanie ludzkiego życia. Bóg zarządził, aby izraelscy królowie byli
pomazywani na swój urząd. W szczególny sposób pomazywano Najwyższego
Kapłana - pozafiguralnego Króla i Kapłana - Chrystusa. Słowo pomazaniec
jest polskim tłumaczeniem hebrajskiego słowa Mesjasz, które jest
równoznaczne z greckim słowem Chrystus. W trzydziestym roku życia Jezus
poświęcił się, aby czynić wolę Bożą w wykonywaniu Jego dzieła. Wtedy też
otrzymał pomazanie na Króla i Kapłana Bożego. Dowiódł swej wierności w
wykonywaniu uczynionego przymierza, by we właściwym czasie zostać
Pomazańcem Bożym. Ojciec Niebieski postanowił, aby Jego Pomazańcem był
nie tylko nasz Pan, Jezus, ale i inni członkowie wybrani spomiędzy
dzieci gniewu, z upadłej ludzkości, usprawiedliwieni zasługą ich Głowy -
zasługą ofiary człowieczeństwa Chrystusa. W figurze jest to pokazane w
podkapłanach, którzy także byli pomazywani olejkiem pomazania.
Podkapłani ci są figurą na prawdziwe kapłaństwo, do którego odnosi się
św. ap. Piotr: "Ale wy jesteście rodzajem wybranym, królewskim
kapłaństwem, narodem świętym, ludem nabytym, abyście opowiadali cnoty
tego, który was powołał z ciemności do dziwnej swojej światłości" - 1
Piotra 2:9 (BGd). Wszyscy, którzy przyłączyli się do Pana, są uznani za
członków Jego Ciała, są "Kościołem Boga żywego", zebraniem
"pierworodnych, którzy są spisani w niebie" (1 Tym. 3:15; Hebr. 12:23
BGd). Kościół nie mógł otrzymać pomazania wcześniej, niż Jezus dokonał
zadośćuczynienia za grzechy i oddał samego siebie na ofiarę, aby zasługa
tej ofiary mogła być przypisana tym, którzy zostaną członkami Jego
Ciała. Pomazanie to przyszło od Ojca, to znaczy, że tylko On może
udzielić swego uznania, a do Ojca można przyjść tylko przez Jezusa.
"Żaden nie przychodzi do Ojca, tylko przez mię" - Jan 14:6 (BGd). Święty
Paweł mówi, że wszelkie błogosławieństwo pochodzi od Ojca, który jest
źródłem wszelkiej łaski, a spływa przez Syna, który jest dawcą wszelkiej
łaski Bożej (zob. 1 Kor. 8:6).
Różnica między spłodzeniem a pomazaniem
Nikt nie może być członkiem Nowego Stworzenia, zanim nie zostanie
spłodzony z Ducha Świętego. Nowe Stworzenie zostaje pomazane Duchem
Świętym, a stare stworzenie zostaje ofiarowane. Spłodzenie z Ducha
następuje krótko po usprawiedliwieniu. Podstawą spłodzenia jest
przyjęcie nas przez Ojca. Chociaż określenia "spłodzenie" i "pomazanie"
przedstawiają praktycznie to samo, to jednak mieszczą się w tym dwie
odrębne figury. Spłodzenie jest procesem indywidualnym odnoszącym się do
stanu nowego życia, pomazanie zaś procesem zbiorowym i odnosi się do
nadania urzędu. Bóg powołuje pewnych ludzi do współdziedzictwa z
Chrystusem w Królestwie. Pomazanie jest więc Boskim uznaniem ich za
Królów i Kapłanów. Wejście w skład Ciała Chrystusowego oznacza wejście
do grupy pomazanych. Można stracić urząd, na który zostało się pomazanym
i zachować jednocześnie duchowe życie, do którego zostało się spłodzonym
- tak stanie się z Wielką Kompanią. Będą też tacy, którzy utracą
spłodzenie i pomazanie - klasa wtórej śmierci. W chwili, gdy jesteśmy
indywidualnie wszczepiani w Ciało Chrystusowe, wchodzimy jednocześnie
pod pomazanie Duchem Świętym: "Ale to pomazanie, któreście wy wzięli od
niego, zostaje w was" - 1 Jana 2:27 (BGd). Udział w pomazaniu oraz
spłodzenie z Ducha jest sprawą osobistą, chociaż spłodzenie z Ducha jest
procesem indywidualnym, a pomazanie odnosi się do zbiorowości.
Pomazanie Jezusa i Kościoła
My, jako niedoskonali ludzie nie możemy otrzymać Ducha Świętego w takim
stopniu, w jakim otrzymał go Pan Jezus. W jakim stopniu wyzbywamy się
cielesności, w takim możemy napełniać się Duchem Świętym. Cała klasa
powołana przez Boga w Wieku Ewangelii, otrzyma od Boga spłodzenie i
pomazanie z Ducha Świętego. Duch ten jest dowodem, że należymy do Pana.
Tylko ci, którzy będą odpowiednio rozwijać się w duchu Pańskim,
otrzymają miejsce na tronie. Będą też i tacy, którzy zostaną uznani za
niegodnych tego zaszczytu, chociaż byli pomazani Duchem Bożym. Utracą
oni przywilej stania się Królami i Kapłanami z powodu miłości dla spraw
świeckich i braku gorliwości w wykonywaniu swojego przymierza. Będą
również i tacy, którzy utracą wszystko - otrzymają karę śmierci. Przy
pomazywaniu najwyższego kapłana olejek spływał "aż na podołek szat
jego". W pozafigurze pomazanie Pana Jezusa obejmuje wszystkie członki
ciała i prowadzi je do szczególnej społeczności z Ojcem Niebieskim.
Pomazanie, jakie otrzymują naśladowcy Chrystusa, znajduje w rezultacie
odzwierciedlenie w ich postępowaniu. Coraz bardziej objawia się w nich
pokora, cichość, cierpliwość, braterska uprzejmość, serdeczność i
szczerość - tak w słowie jak i w uczynku. Pomazanie, które otrzymał
Kościół w dniu Zielonych Świąt, i które później spływało na wszystkich
nawróconych Żydów, było tym samym pomazaniem, jakie otrzymał Jezus w
Jordanie. To samo pomazanie objęło później pogan: "zdumieli się oni, ...
że i na pogany dar Ducha Świętego jest wylany" - Dzieje Ap.10:45 (BGd).
Przez cały Wiek Ewangelii wszyscy członkowie Ciała Chrystusowego są
pomazywani tym samym pomazaniem. Tak długo nie staje się ono procesem
indywidualnym, aż dana osoba nie zostanie indywidualnie spłodzona z
Ducha Świętego i tym sposobem wszczepiona w Ciało Chrystusowe. Ci,
którzy teraz przychodzą do Boga, przychodzą dzięki poświęceniu i są
uznani za członków pomazanej klasy. Pomazanie to obejmuje ich tak długo,
dokąd trwają w stanie posłuszeństwa. "Kto zwycięży, dam mu siedzieć z
sobą na stolicy mojej" - Obj. 3:21 (BGd). Będąc tym sposobem uznani za
członków Ciała Chrystusowego, są zapisani w Barankowej księdze żywota i
stanowić będą klasę zwycięzców - sto czterdzieści cztery tysiące w
chwale. Spłodzenie z Ducha Świętego polega na uznaniu człowieka przez
Boga za Nowe Stworzenie i zapoczątkowanie w nim nowej natury, która ma
wzrastać i rozwijać się. Jeżeli człowiek będzie wierny aż do końca,
zostanie narodzony z Ducha. Spłodzenie i narodzenie odnoszą się do
początku procesu stawania się Nowym Stworzeniem. Pomazanie, czyli
chrzest z Ducha objęło najpierw naszego Pana Jezusa, później Kościół w
dniu Zielonych Świąt i pozostaje z Kościołem przez cały Wiek Ewangelii.
W domu Korneliusza powtórzony został chrzest podobny do chrztu
dokonanego w dniu Zielonych Świąt: "Przypadł Duch Święty na wszystkie
słuchające tych słów" - Dzieje Ap. 10:44 (BGd). Wszyscy, którzy zbliżają
się do Boga przez Chrystusa, wyznają swe grzechy i proszą przez Niego o
przebaczenie, a ci, którzy umarli z nim przez chrzest w Jego śmierć, są
członkami Jego Ciała i tym sposobem objęci są pomazaniem. Odtąd ich
ciała są Ciałem Chrystusowym. Nasze pokrewieństwo z Chrystusem jest
podwójne - dotyczy naszego ciała i ducha. Ta podwójna łączność Nowych
Stworzeń z Chrystusem wyrażona jest w słowach, które uwielbiony Chrystus
wyrzekł do Saula z Tarsu: "Saulu, Saulu, przeczże mię prześladujesz?
(...) Jam jest Jezus, którego ty prześladujesz" - Dzieje Ap. 9:4-5
(BGd). Jezus powiedział, że prześladowanie Kościoła w ciele oznacza
prześladowanie jego samego. Cierpienie Kościoła jest częścią cierpień
Chrystusowych. Cierpienia Chrystusowe nie dopełnią się tak długo, aż
ostatni członek Jego Ciała dokona swego biegu.
Olej pomazania
Olej pomazania składał się z następujących składników: "Ty też weźmij
sobie wonnych rzeczy przednich:"
o Pięćset łutów wybornej mirry,
o dwieście pięćdziesiąt łutów wonnego cynamonu,
o dwieście pięćdziesiąt łutów wonnej trzciny,
o pięćset łutów kasji,
o jeden hin oliwy z oliwek.
"I uczynisz z tego olejek pomazywania świętego." (2 Mojż. 30:23-25, BGd)
Mirra - wskazuje na mądrość.
Cynamon - symbolizuje zrozumienie.
Trzcina wonna - to umiejętność i znajomość.
Kasja - oznacza radę i moc Bożą.
Olej - jest to moc Ducha Bożego.
Cynamon - zrozumienie, oraz trzcina wonna - umiejętność, znajomość,
dodawane były w równej ilości, po 250 łutów. W naszym pomazaniu możemy
oczekiwać zatem równej miary znajomości i zrozumienia. Jedno i drugie
otrzymaliśmy od Boga. Abyśmy "widząc" mogli rozróżniać i "słysząc"
nauczyli się rozumieć. Jeśli otrzymaliśmy od Boga pewną znajomość,
otrzymamy też i zrozumienie tej znajomości. Zrozumienie i znajomość są
tak mocno ze sobą zespolone, że trudno je od siebie oddzielić. Jeśli Bóg
daje nam pewne zrozumienie swojego planu, to umacnia je też przez danie
nam większej znajomości, większego poznania. Mirra w naszym obrazie
oznacza mądrość. Miara 500 łutów mirry równa się sumie cynamonu (250
łutów) i wonnej trzciny (250 łutów). Oznacza to, że ile posiadamy
zrozumienia i znajomości, tyle przy naszym pomazaniu otrzymamy mądrości
pochodzącej z góry. Mądrość jest to wiedza o tym, co powinniśmy czynić.
Możemy to zilustrować w ten sposób: wiemy o tym, czyli znajomość mówi
nam, że Ojciec Niebieski miłuje swojego jednorodzonego syna. Dzięki
zrozumieniu wiemy, że powodem tej miłości jest radosne poddanie się woli
ojcowskiej, zupełne posłuszeństwo Jezusa aż do śmierci. Dlatego Bóg miał
w nim pełne upodobanie. Mądrość natomiast wyciąga z tego taki wniosek:
jeżeli chcemy, aby Ojciec Niebieski również znalazł w nas swoje
upodobanie, musimy postępować tak jak Pan Jezus. Kasja symbolizuje radę
i moc. Ilość kasji była równa ilości mirry, która oznacza mądrość, czyli
wiedzę o tym, jak należy postępować. Gdy Bóg dał nam poznać swoją wolę,
pokazał nam tym samym jaka jest nasza odpowiedzialność i jak powinniśmy
postępować. Otrzymaliśmy także równą miarę rady, czyli informacji, aby
wiedzieć, na czym ta odpowiedzialność polega. Bóg daje nam jeszcze
zdolność, czyli moc, abyśmy mogli wykonać to, czego się od nas oczekuje.
Oznacza to doprowadzenie woli do zupełnego poświęcenia dla Pana i jego
służby. Wszystko inne będzie nam dodane. Bóg wyposaży nas w umiejętność,
znajomość i wyrozumienie, tj. zrozumienie tego, co mamy czynić oraz
zdolność i radę, informację, pouczenie w jaki sposób mamy to
zrealizować. Będąc uczestnikami tego pomazania, nie możemy oczekiwać
więcej. Te cztery substancje rozprowadzone były w jednym hin
najczystszej oliwy bardzo starannie - z aptekarską precyzją. Każda
kropla olejku świętego pomazania zawierała wszystkie cztery składniki w
tej samej proporcji co cała masa. To "pomazanie od onego Świętego" (1
Jan 2:20, BGd) obejmuje wszystkie te składniki. Najczystsza oliwa z
oliwek reprezentuje element boskości, tj. Boską moc i nadzór. Wskazuje
ona na światłość, jaką otrzymuje pozafiguralne kapłaństwo - Oblubienica
Chrystusowa przy pomazaniu Duchem Świętym. Oliwa jest też substancją,
dzięki której równomiernie rozprowadzano wszystkie składniki. Każda
kropla posiadała je w takiej samej proporcji jak cała masa. Możemy
powiedzieć, że każdy członek Ciała Chrystusowego otrzymał odpowiednią
miarę Ducha Świętego od Głowy. Ten "olej pomazania świętego" wskazuje na
Słowo Boże, przez które również otrzymujemy święte pomazanie, połączone
z Boską mocą i siłą. Bóg umacnia naszą wiarę przez udzielenie nam
znajomości i poznania swojego planu i woli. Następnie otrzymujemy
instrukcję, do czego ta znajomość ma nam służyć, gdy mówi czego od nas
oczekuje. Potem daje nam radę i uzdolnienie - "ducha rady i mocy",
abyśmy mogli wykonać to, czego się od nas oczekuje. Jest zatem zupełnie
jasne, że od naszej woli zależy, abyśmy tych wszystkich darów łaski nie
brali daremnie, ale byśmy mogli nasze powołanie i nasze wybranie uczynić
mocnym (2 Piotra 1:10). Znakiem Nowego Stworzenia jest posiadanie ducha
Chrystusowego, który objawia się w trojaki sposób: 1. poprzez najwyższą
miłość do Boga i radosną wierność jego sprawie nawet kosztem cierpień;
2. poprzez miłość do braci - niesamolubną, szlachetną, czystą poprzez
pragnienie, by działo się im dobrze, gotową zawsze do działania na ich
korzyść; 3. przez miłość współczującą światu, pobudzającą do dobrych
uczynków, gdy nadarza się okazja oraz ciągłe pragnienie i staranie się o
życie w pokoju ze wszystkimi ludźmi. Pismo Święte podaje dowody naszego
pomazania Duchem Świętym oraz przyczyny utraty tego pomazania: 1. życie
według ciała: "Albowiem jeślibyście według ciała żyli, pomrzecie; ale
jeślibyście Duchem sprawy ciała umartwili, żyć będziecie" - Rzym 8:13
(BGd); 2. miłość świata, jego zamiarów, dążeń i sposobów postępowania:
"Nie miłujcie świata, ani tych rzeczy, które są na świecie; jeśli kto
miłuje świat, nie masz w nim miłości ojcowskiej" - 1 Jan 2:15 (BGd);
3. błądzenie: "Nie błądźcie; Bóg się nie da z siebie naśmiewać" - Gal.
6:7; 4. grzech świadomy, rozmyślny.
Dbajmy o to, aby nam nie brakowało gorliwości i cierpliwości. Nie traćmy
pomazania Bożego. Obyśmy mogli powiedzieć: Chrystus wśród nas, nadzieja
chwały - Amen.
Franciszek Olejarz
powrót
do
góry
wersja do druku
|