Trzy obrazy wyzwolenia Izraela
Co to jest obraz? Obraz, symbol w Piśmie Świętym (szczególnie na
podstawie Starego Testamentu) to wiele wydarzeń związanych z pewnymi
osobami i przedmiotami zawierających szersze od dosłownych nauki,
odzwierciedlających jakąś część planu Bożego, która się już wypełniła
lub ma swe wypełnienie w przyszłości. Obraz stanowi zespół typów, figur
odnoszących się do przyszłości, ukazujących ją w sposób plastyczny. Za
przykład obrazu mogą posłużyć okoliczności wyprowadzenia Izraelitów z
niewoli egipskiej. Odłączenie, a później zabicie baranka, pokropienie
jego krwią podwoi drzwi, wybicie wszystkich pierworodnych egipskich,
Mojżesz, Izrael, faraon i przedmioty używane w tym czasie przez Żydów z
rozkazu Bożego, łączą się razem w piękny obraz ogólny (odnoszący się do
całego świata) i szczególny (zawierający szczególne nauki dla Izraela
duchowego) (zob. Pytania i odpowiedzi str. 722, 631). Przyjrzyjmy się
bliżej trzem obrazom, które możemy tu wyodrębnić.
Obraz I - zabicie baranka wielkanocnego w Egipcie
Należy zwrócić uwagę na ważny szczegół obrazu (figury). Aby w obrazie
mogło się dokonać przejście pierworodnych i całkowite wyzwolenie ludu
Pańskiego, konieczną rzeczą było, aby baranek paschalny został zabity i
aby jego krwią pokropione były odrzwia i nadproże domu; jego mięso miało
być przy tym jedzone tejże nocy wraz z gorzkimi ziołami i przaśnym
chlebem. Każdy dom Izraela wyobraża domowników wiary, a każdy baranek -
Baranka Bożego, który gładzi grzech świata; pierworodny każdej rodziny
przedstawia Chrystusa - Głowę i Ciało - Nowe Stworzenie. Gorzkie zioła
symbolizują próby i doświadczenia obecnych czasów, które wszystkie razem
pobudzają pragnienie domowników wiary do przyswojenia sobie Baranka i
przaśnego chleba. Ponadto, każdy domownik wiary miał jeść z laską w
ręce, będąc przy tym przepasany do podróży, co w pozaobrazie oznacza, że
pozaobrazowi pierworodni i domownicy wiary, którzy uczestniczą w
spożywaniu Baranka podczas nocy Wieku Ewangelii, są na świecie
pielgrzymami i przybyszami, uświadamiają sobie niewolę grzechu i śmierci
i pragną być wyprowadzeni przez Pana na wolność - z grzechu i zepsucia
na wolność synów Bożych. Krew baranka miała decydujący wpływ na
zachowanie pierworodnych Izraela: "Bo przejdzie Pan zabijając Egipt; a
ujrzawszy krew na odrzwiach i na obu podwojach, przestąpi Pan drzwi, i
nie dopuści morderzowi, wchodzić do domów waszych zabijać was" - 2 Mojż.
12:23. To samo powiedział Pan Jezus: "A wziąwszy kielich i
podziękowawszy, dał im, mówiąc: Pijcie z tego wszyscy; albowiem to jest
krew moja nowego testamentu, która się za wielu wylewa na odpuszczenie
grzechów" - Mat. 26:27-28.
Obraz II - zachowanie pierworodnych synów Izraela
Odczytajmy wersety, które wskazują na pierworodnych synów Izraela, a nie
na córki
"A umrze każde pierworodne w ziemi Egipskiej, od pierworodnego
Faraonowego, który miał siedzieć na stolicy jego, aż do pierworodnego
niewolnicy, która jest przy żarnach, i każde pierworodne z bydląt. A
będzie krzyk wielki po wszystkiej ziemi Egipskiej, jaki przedtem nie
był, i jaki potem nie będzie. Ale u wszystkich synów Izraelskich nie
ruszy językiem swym, ani pies, ani człowiek, ani bydlę, abyście
wiedzieli, że Pan uczynił rozdział między Egipczany i między Izraelem"-
2 Mojż. 11:5-7.
"Tedy rzeczecie: Ofiara to przejścia Pańskiego, który przestępował domy
synów Izraelskich w Egipcie, gdy zabijał Egipt, a domy nasze wyzwalał.
Zatem schylił się lud i pokłonił się" - 2 Mojż. 12:27.
"Poświęć mi wszelkie pierworodne, cokolwiek otwiera każdy żywot między
syny Izraela, tak z ludzi, jako i z bydła; bo moje jest" - 2 Mojż. 13:2.
Obraz III - ogólny, dotyczący całego Izraela
Cały Izrael jest obrazem na lud Boży w Tysiącleciu. Wkrótce Chrystus
jako pozaobrazowy Mojżesz wyswobodzi wszystkich Izraelitów, lud Boży,
czyli tych, którzy poznają Boga, z radością będą go czcić, uwielbiać i
służyć Mu. Cały wiek Tysiąclecia Pan przeznaczył na wyzwolenie człowieka
"z grzechu i śmierci". Potwierdza to apostoł Paweł (Rzym. 8:20-22):
"Gdyż stworzenie marności jest poddane nie dobrowolnie, ale dla tego,
który je poddał (Jehowa - zob. Komentarz - przyp. aut.) pod nadzieją, że
i samo stworzenie będzie uwolnione z niewoli skażenia (przez Chrystusa -
przyp. aut.) na wolność chwały dziatek Bożych. Bo wiemy, że wszystko
stworzenie wespół wzdycha, i wespół boleje aż dotąd."
Henryk Kamiński
powrót
do
góry
wersja do druku
|