Jakie jest imię Jego?
"A Mojżesz rzekł do Boga: Gdy przyjdę do
synów izraelskich i powiem im: Bóg ojców
waszych posłał mnie do was, a oni mnie
zapytają, jakie jest imię jego, to co im mam
powiedzieć?" - 2 Mojż. 3:13 (NP).
Rozdział trzeci opisuje powołanie Mojżesza,
aby wyprowadził Izrael z niewoli egipskiej,
która trwała już około 215 lat. Niewolę tę
Pan Bóg zapowiedział już w czasach Abrahama,
gdy rzekł do niego: "Wiedz wiedząc, iż
gościem będzie nasienie twoje w ziemi cudzej
i podbiją je w niewolę i utrapią je przez
czterysta lat. A wszakże naród on, któremu
służyć będą, ja sądzić będę; a potem wynijdą
stamtąd z majętnością wielką" - 1 Mojż.
15:13-14 (BGd).
Potwierdza to św. Szczepan w swej mowie
przed najwyższym kapłanem: "I mówił mu tak
Bóg: Nasienie twoje będzie przychodniem w
cudzej ziemi i zniewolą je i trapić je będą
przez czterysta lat" - Dzieje Ap. 7:6 (BGd).
"Ale ten naród, któremu służyć będą, ja będę
sądził, rzekł Bóg; a potem wynijdą i służyć
mi będą na tem miejscu" - Dzieje Ap. 7:7
(BGd).
Do tego dzieła Pan Bóg przygotował Mojżesza
i powołał go z ziemi Madyjańskiej, gdzie
przez 40 lat był pasterzem. Mojżesz martwił
się, co odpowie, gdy go zapytają, jakie jest
imię tego, który go posłał. Po 215 latach
Izrael mógł zapomnieć o Bogu, dlatego
Mojżesz zastanawiał się, co powie, żeby
Izraelici mu uwierzyli.
Bóg odpowiedział Mojżeszowi: "A Bóg rzekł do
Mojżesza: Jestem, który jestem. I dodał: Tak
powiesz do synów izraelskich: Jahwe posłał
mnie do was! I mówił dalej Bóg do Mojżesza:
Tak powiesz synom izraelskim: Pan, Bóg ojców
waszych, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg
Jakuba posłał mnie do was. To jest imię moje
na wieki i tak mnie nazywać będą po
wszystkie pokolenia"- 2 Mojż. 3:14-15 (BW).
Takie słowa Pan Bóg wyrzekł do Mojżesza, gdy
przemówił do niego po raz drugi. Natomiast w
2 Mojż. 3:4 mamy opisane pierwsze spotkanie:
"A widząc Pan, iż szedł patrzać, zawołał nań
Bóg spośrodku onego krza, mówiąc: Mojżeszu,
Mojżeszu! A on odpowiedział: Otom ja" (BGd).
Zastanówmy się nad wersetem z 2 Mojż. 3:14.
Określenie "Jestem, który jestem" jest
znaczeniowo tożsame z imieniem Jahwe i
oznacza: "sam przez się egzystujący", "który
zawsze istniał". Pan Bóg przedstawia się w
pierwszej osobie: "Jestem". Imię to wyraża
pełną dobroci i miłości obecność Bożą, która
miała być gwarancją skuteczności misji
Mojżesza, a zarazem dowodem, że Bóg nazwany
w wersecie piętnastym imieniem Jahwe jest
tym samym Bogiem, który 430 lat wcześniej
uczynił przymierze i dał obietnicę
patriarchom - Abrahamowi, Izaakowi i
Jakubowi (2 Mojż. 12:40-41).
Dlatego Mojżesz mówi: Pan Bóg posłał mnie do
was, Bóg Abrahama, Izaaka i Jakuba. Inaczej
przedstawia się Pan Bóg przemawiając po raz
drugi do Mojżesza: "Odezwał się Bóg do
Mojżesza i rzekł: Jam jest Pan. Objawiłem
się Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi jako Bóg
wszechmocny, lecz imienia mojego Jahwe im
nie objawiłem" - 2 Mojż. 6:2-3 (NP).
Bóg wszechmogący oświadcza, iż Jego imię to
Jahwe, co znaczy "sam egzystujący",
nieśmiertelny. Pod tym imieniem Pan Bóg był
znany pośród swego ludu. Imię to jest użyte
setki razy w Piśmie Świętym Starego
Testamentu, ale zwykle jest zastępowane
przez tłumaczy wyrazem "Pan".
Dlatego w treści pierwszego przykazania,
które Pan Bóg dał Izraelowi: "Jam jest Pan
(Jahwe), Bóg twój (...) Nie będziesz miał
bogów innych przede mną (...), bom ja Pan
(Jahwe) Bóg twój, Bóg zawistny w miłości" -
2 Mojż. 20:2-5 (BGd) dwukrotnie pojawia się
imię Boże zastąpione wyrazem "Pan". Także w
5 Mojż. 6:4-5 Mojżesz nazywa Boga imieniem
Jahwe, choć w naszych Bibliach pojawia się
określenie "Pan": "Słuchaj, Izraelu! Pan
jest Bogiem naszym, Pan jedynie! Będziesz
tedy miłował Pana, Boga swego, z całego
serca swego i z całej duszy swojej, i z
całej siły swojej" - 5 Mojż. 6:4-5 (BW); V
Tom 41-42.
Henryk Kamiński
powrót
do
góry
wersja do druku
|