Przymierze Abrahama a Pośrednik
Nowego Przymierza
część 1
"Albowiem Bóg obietnicę czyniąc Abrahamowi,
gdy nie miał przez kogo większego przysiąc,
przysiągł przez siebie samego, mówiąc:
Zaiste błogosławiąc błogosławić ci będę, i
rozmnażając rozmnożę cię" - Hebr. 6:13-14.
W celu zrozumienia powyższego zapisu
biblijnego przydatne będzie przeanalizowanie
poniższych pytań:
1. Co oznacza termin "przymierze"?
2. Jaka jest treść Przymierza Boga z
Abrahamem (1 Mojż. 12:1-3; 15:1, 5; 17:1-10;
22:16-18; Dzieje Ap. 3:25; Hebr. 6:13-18;
Gal. 3:29)?
a) "Albowiem Bóg obietnicę czyniąc
Abrahamowi, gdy nie miał przez kogo
większego przysiąc, przysiągł przez siebie
samego, mówiąc: Zaiste błogosławiąc
błogosławić ci będę, i rozmnażając rozmnożę
cię" - Hebr. 6:13-14. Co oznacza nasienie
określone jako "gwiazdy niebieskie"?
b) Co oznacza nasienie porównane do "piasku
na brzegu morskim" (Rzym. 9:1-12; Gal. 4:
21-31)?
3. Jakie dwa inne przymierza zostały dodane
do Przymierza Abrahama?
a) Przymierze Zakonu;
b) Przymierze Nowe;
4. Dlaczego Pan Bóg ustanowił dwa inne
przymierza?
5. Pod jakim przymierzem rozwija się Kościół
w Wieku Ewangelii?
6. Co przedstawia kielich nowego testamentu;
czy jest to kielich Nowego Przymierza?
7. Co przedstawiają trzy żony Abrahama:
Sara, Agar i Ketura?
8. Czy jest różnica między pojednaniem a
pośredniczeniem?
9. Co znaczy przymierze wieczne?
10. Co oznacza krew wiecznego przymierza,
czyli nowego testamentu?
11. Z kim Pan Bóg zawrze Nowe Przymierze?
DEFINICJA PRZYMIERZA
Przymierze to układ zawarty między osobami,
narodami, państwami. Biblia mówi o
przymierzach poszczególnych ludzi lub narodu
z Bogiem, jak np.: 1) Przymierze Boga z Noem
(1 Mojż. 6:18; 9:9); 2) Przymierze Boga z
Abrahamem (1 Mojż. 15:1-18); 3) Przymierze
Zakonu (5 Mojż. 29:1, 9, 12); 4) Przymierze
z Dawidem (2 Sam. 23:5); Przymierze Nowe
(Jer. 31:31-34; Hebr. 8:8). Poza tym
spotykamy w Piśmie Świętym jeszcze inne
przymierza, jak przymierze soli (3 Mojż.
2:13; 4 Mojż. 18:19; 2 Kron. 13:5) lub też
zakaz zawierania przymierza z
nie-Izraelitami (5 Mojż. 7:2-3; Joz.
23:12-13).
PRZYMIERZE BOGA Z ABRAHAMEM
Apostoł św. Piotr w swoim kazaniu w świątyni
oświadcza: "Wyście synami prorockimi i
przymierza, które postanowił Bóg z ojcami
naszymi, mówiąc do Abrahama: A w nasieniu
twoim błogosławione będą wszystkie narody
ziemi"- Dzieje Ap. 3:25. Apostoł odwołuje
się do pierwotnego Przymierza Abrahama,
które zawiera dwie części obietnicy, co
zostało zobrazowane w gwiazdach niebieskich
i piasku na brzegu morskiego (1 Mojż.
22:17). To pierwsze wymienione nasienie
(potomstwo) stosuje się do Chrystusa -
Jezusa jako Głowy i Jego Ciała - Kościoła.
Ap. św. Paweł wyraża taką myśl w Liście do
Galatów 3:11, 29. Zaś duchowe nasienie
przyrównane do gwiazd niebieskich, czyli
świateł na firmamencie niebieskim będzie
pomostem dla ziemskiego nasienia drugiego
Abrahama - Izraela, przedstawionego w piasku
morskim. Ostatecznie - w Tysiącleciu - cały
rodzaj ludzki zostanie przez Izrael
przyprowadzony do harmonii z Bogiem. Abraham
w tym obrazie przedstawia Boga i dwie klasy,
a mianowicie: Chrystusa wraz z Kościołem na
szczeblu duchowym i ludzkość doprowadzoną do
doskonałości na poziomie ziemskim.
NASIENIE JAKO GWIAZDY NIEBIESKIE I PIASEK
MORSKI
Apostoł św. Paweł napisał o dwóch potomkach
- nasieniach, że jedno rozwija się pod
wiarą, a drugie pod zakonem. Pierwsze, czyli
duchowe nasienie jest obecnie - w Wieku
Ewangelii - w procesie rozwoju. Natomiast
nasienie cielesne, klasa restytucyjna
rozwinie się dopiero pod Nowym Przymierzem i
pod jego pośrednikiem na podstawie prawa
uczynków i doskonałości istotnej, a nie
przypisanej. Figurą tego Nowego Przymierza
było Przymierze Zakonu, którego pośrednikiem
był Mojżesz, które to jednak przymierze
nikogo nie przyprowadziło do doskonałości.
Apostoł Paweł wyjaśnia to zagadnienie w
Liście do Rzym. 4:3-18 w słowach: "A przetoż
z wiary jest dziedzictwo (Przymierza
Abrahamowego, które obejmuje Kościół), aby
było z łaski i żeby była warowna (pewna)
obietnica wszystkiemu nasieniu, nie tylko
temu, które jest z zakonu, ale i temu, które
jest z wiary Abrahamowej, który jest ojcem
nas wszystkich". Bóg będzie Ojcem wszystkich
zbawionych, nie tylko Kościoła, ale i
podniesionej ludzkości, o czym dalej pisze
apostoł: "Ojcem wielu narodów wystawiłem
(ustanowiłem) cię" (w. 17). Wszystkie więc
narody ziemi, które będą błogosławione i dla
których to błogosławieństwo okaże się
skuteczne, staną się dzięki niemu dziećmi
Boga, zobrazowanego w Abrahamie. Wszyscy
więc możemy zauważyć, że pierwotne
przymierze zawarte przez Boga z Abrahamem
obejmuje w sobie wszystko, co Pan Bóg
obiecał dać najpierw Kościołowi, a następnie
przezeń całemu rodzajowi ziemskiemu, który
przyjmie łaskę Bożą za darmo. Toteż zgodnie
z Boskim postanowieniem nie było potrzebne
żadne dodatkowe przymierze, gdyż wszystko
zostało zawarte w tym pierwotnym Przymierzu
Abrahama.
DWA INNE PRZYMIERZA
Skoro pierwotne (pierwsze) Przymierze
Abrahama zawiera wszystkie obietnice dla
człowieka, obejmuje całość Boskich obietnic,
tak dla Kościoła, jak i dla wszystkich
narodów ziemi, które przez Kościół będą
błogosławione w Tysiącleciu, to dlaczego Pan
Bóg wprowadza dwa inne przymierza, a
mianowicie:
- Przymierze Zakonu, ustanowione przy Górze
Synaj z narodem izraelskim i Mojżeszem jako
p ośrednikiem (2 Mojż. 24:1-11) oraz
- Przymierze Nowe, które ma być ustanowione,
aby za pośrednictwem Izraela mógł być
błogosławiony cały świat (Jer. 31:31-33;
Hebr. 9:14-22)?
Na powyższe pytanie możemy odpowiedzieć
następująco: te dwa przymierza zostały
dodane z pewnego ważnego powodu, a
mianowicie: aby lepiej został uwypuklony
Boski zamiar i aby łatwiej nam było
zrozumieć działanie Boskich przymiotów -
miłości i sprawiedliwości, zarówno obecnie
jak i w przyszłości.
PRZYMIERZE ZAKONU
Słowo Boże naucza, że Przymierze Zakonu
zostało dodane do Przymierza Abrahamowego i
miało obowiązywać przez pewien okres czasu -
aż zostanie zastąpione przez Nowe
Przymierze. Było potrzebne z powodu grzechu
i wskazywało na wysoki wskaźnik Boskiej
miary w ocenie Izraela. Przymierze Zakonu,
które zostało zawarte z narodem izraelskim,
spełniło swą rolę w stosunku do niego.
Przymierze to było również miernikiem stanu
serc. Wobec jego zasad objawiła się
doskonałość Jezusa oraz stan wszystkich
tych, którzy skłaniali się ku Bogu i Jego
sprawiedliwości należycie przygotowując się
do przyjęcia chwalebnej Ewangelii świętej,
jaka osta-tecznie do nich dotarła. W końcu
Przymierze Zakonu wywarło korzystny wpływ na
naród żydowski, który za czasów Mesjasza był
najlepiej przygotowany do tego, by spośród
niego wyłoniło się kilka tysięcy osób, które
mogły przejść spod Zakonu do Chrystusa. Co
więcej, Przymierze zakonu zawierało liczne
proroctwa, typy i figury, które były i są
pomocne dla duchowego Izraela podczas całego
Wieku Ewangelii i są dla nas oczywiście
wielkim błogosławieństwem w poznawaniu i
pogłębianiu znajomości Boskiego planu.
Mamy świadomość tego, że Przymierze Zakonu
nie przywiodło niczego do doskonałości.
Chociaż ma ono figuralne znaczenie i
łączność z pewnymi częściami planu Bożego,
to jednak nie dodawało niczego do
pierwotnego Przymierza Abrahamowego.
Udowadnia to apostoł św. Paweł, zwracając
uwagę, że Przymierze Zakonu nie było nigdy
zamierzone po to, by zająć miejsce
pierwotnego Przymierza Abrahamowego. Myśl
taką apostoł rozwija dość obszernie w Liście
do Galatów 4:21-31. Pisze on do chrześcijan,
którzy chociaż uznawali Jezusa za
prawdziwego potomka i dziedzica Abrahamowego
Przymierza, to jednak myśleli, że w jakimś
stopniu znajdują się ciągle pod Przymierzem
Zakonu. Podobnie jest i teraz - niektórzy z
nas, choć uznają Chrystusa i prawa
Przymierza Zakonu, to ponadto sądzą bez
podstaw biblijnych, że dodatkowo potrzebne
jest Nowe Przymierze, które ich także
obowiązuje. W oparciu o oświadczenie
apostoła św. Pawła możemy stwierdzić, że
Kościół, Ciało Chrystusowe nie znajduje się
ani pod starym Przymierzem Zakonu, które już
przeminęło, gdyż zostało "przybite" do
krzyża w ofierze złożonej przez Chrystusa,
ani też pod Nowym Przymierzem, które jeszcze
nie zostało "zapieczętowane" - nie zostało
jeszcze wprowadzone. To, co Nowe Stworzenie
jako duchowy Izrael posiada i rozwija się,
stanowi najwyższy poziom stanu pierwotnego
Przymierza Abrahama, przedstawiony we
współdziedzictwie nasienia Sary, jak to
wyraźnie stwierdza apostoł Paweł w Liście do
Galatów 3:9: "Jeźliście Chrystusowi,
tedyście nasieniem Abrahamowym, a według
obietnicy dziedzicami". Należy pamiętać, że
naród izraelski nadal znajduje się pod
Przymierzem Zakonu i będzie tak dopóty,
dopóki nie uzna Jezusa za swojego Mesjasza
(Rzym. 10:4; Efez. 2:15).
NOWE PRZYMIERZE
Świat (cały rodzaj ludzki) otrzyma swoje
błogosławieństwo i restytucję poprzez Nowe
Przymierze, które jest drugim dodanym do
pierwotnego Przymierza Abrahamowego. Nowe
Przymierze nie zostało jeszcze ustanowione,
ponieważ Kościół nie został skompletowany.
To Nowe Przymierze zostanie wprowadzone w
życie przy końcu Wieku Ewangelii i będzie
obejmowało cały Wiek Tysiąclecia. Taką naukę
apostoł św. Paweł wyraża w Liście do Hebr.
12:24: "Aleście przystąpili (...) do
pośrednika nowego testamentu (przymierza),
Jezusa, i do krwi pokropieni a, lepsze
rzeczy mówiącej niż Ablowa". Inaczej mówiąc
Jezus, nasz odkupiciel i Głowa jest
pośrednikiem tego przymierza, wyznaczonym
dzięki swej ofierze dokonanej na Golgocie.
Nowe Przymierze mogło zostać wcześniej
zapieczętowane i rozpocząć swoją
działalność, gdyby Ojciec nie przygotował
"czegoś lepszego dla Kościoła", dla Pańskiej
Oblubienicy, którą Bóg przewidział jako
członków Ciała Chrystusowego. To było "ową
tajemnicą" (Efez. 3:3-9) i cały Wiek
Ewangelii jest przeznaczony na wybór i
rozwój Ciała Chrystusa (Pośrednika).
DWA DODANE PRZYMIERZA
Dlaczego Pan Bóg dodał i ustanowił dwa inne
przymierza - Przymierze Zakonu i Nowe
Przymierze? W Liście św. Pawła do
Hebrajczyków w 12 rozdziale apostoł wskazuje
na zapoczątkowanie "nowego wieku" pod Nowym
Przymierzem. Naucza, że ustanowienie Nowego
Przymierza było obrazowo przedstawione w
ustanowieniu Przymierza Zakonu. Dalej zwraca
uwagę na różnicę między tymi dwoma
przymierzami. Kiedy stare Przymierze Zakonu
było ustanawiane, Mojżesz zstąpił z góry
przedstawiając narodowi izraelskiemu tablice
zakonu, które następnie pokropił krwią, co w
pewnym znaczeniu "pieczętowało" to
Przymierze. Później wziął tę samą krew i
pokropił całe zgromadzenie izraelskie. Ten
czyn Mojżesza był obrazem na to, co miało
nastąpić w przyszłości (na Chrystusa Jezusa
- Głowę i Ciało). Tak jak Mojżesz po zejściu
z góry miał zasłoniętą twarz, tak
pozafiguralny Mojżesz - Chrystus został
zesłany z nieba jako zasłonięty, ukryty,
ponieważ ludzkość nie mogłaby znieść Jego
chwalebnej obecności. Zawarcie Przymierza
Zakonu nastąpiło w symbolicznym, obrazowym
czasie ucisku, w ogromnym strachu i
niepewności ludzi. To, co działo się przy
górze Synaj, będzie miało również miejsce
przy pozafiguralnej górze Synaj, to jest w
tysiącletnim Królestwie Chrystusowym, które
zostanie ustanowione po skompletowaniu
pełnej liczby członków Kościoła. Wtedy on
Wielki Pośrednik, Głowa i Ciało (Kościół) -
zasłonięty, ukrywający chwałę duchowego
stanu, zapieczętuje Przymierze i pokropi
wszystkich krwią nowego testamentu - Nowego
Przymierza (Mat. 26:28; Hebr. 9:19-20) na
podobieństwo tego, jak podczas obrazowego
ustanawiania Przymierza Zakonu krwią kropił
Mojżesz. Różnica polega jednak na tym, że
Mojżesz kropił tablice Zakonu krwią cielców
i kozłów, zaś pozafiguralny Mojżesz, czyli
pośrednik Nowego Przymierza pokropi nowe
prawo pozafiguralną krwią lepszych ofiar
(pozafiguralnego cielca i kozła), krwią
Jezusową, ale także krwią tych wszystkich,
których On przyjął jako członków swego
Ciała; kropienie ludzkości będzie się
odbywać podczas całego Tysiąclecia i będzie
oznaczać doprowadzanie wszystkich ludzi do
znajomości Prawdy i do zupełnej zgodności z
Bogiem, z Jego prawami i regułami.
POD JAKIM PRZYMIERZEM ROZWIJA SIĘ KOŚCIÓŁ?
Boskie Przymierze z Abrahamem dotyczyło
przede wszystkim wiary w nasienie obietnicy
i było symbolicznie przedstawione w Sarze,
która zrodziła to obiecane nasienie.
Przymierze Zakonu - przedstawione w Agarze
nie przywiodło tego nasienia do
doskonałości. Natomiast Nowe Przymierze jest
pokazane w ocenie tego obiecanego nasienia,
aby przezeń prawo do ziemskiego życia mogło
przejść ponownie na cielesny Izrael, a przez
niego na całą ludzkość. Rozumiemy więc,
dlaczego w Liście do Kolosan apostoł pisze o
społeczności Chrystusa z Kościołem, który
jest Jego Ciałem jako o "tajemnicy" (Kol.
1:24-28). Żydzi nie mogli przejrzeć tej
tajemnicy, oprócz garstki prawdziwych
Izraelitów i to dopiero po napełnieniu
duchem świętym w Dniu Pięćdziesiątnicy.
Ktokolwiek rozumie, że Kościół jest
współdziedzicem z Panem, ten pojmuje, że
każdy, kto teraz cierpi z Nim, będzie w
przyszłości także z Nim królował. Śmierć
członków Kościoła, jak to określa apostoł,
jest "dopełnianiem ucisków Chrystusowych"
(Kol. 1:24). Nam wszystkim jest to
potrzebne, aby zrozumieć "głębokości" Boże.
Pismo Święte zapewnia, że jest to możliwe
tylko dla spłodzonych z d ucha świętego (1
Kor. 2:10, 13). By jednak lepiej zrozumieć,
pod jakim przymierzem rozwija się Kościół w
Wieku Ewangelii, spróbujmy odnaleźć
odpowiedź w symbolice trzech żon Abrahama.
TRZY ŻONY ABRAHAMA
Abraham miał trzy żony. Pierwszą była Sara,
następnie Agar - jej służebnica. Trzecią
żoną Abrahama - po śmierci Sary - była
Ketura. Jej znaczenie wyjaśnia apostoł Paweł
w Liście do Galatów 4:21-31. Św. Paweł
wyraźnie mówi, że Sara przedstawia pierwotne
Przymierze Abrahamowe, zaś Agar - Przymierze
Zakonu. Naród żydowski znajdował się w
niewoli Przymierza Zakonu, zobrazowanej w
Ismaelu, synu Agary. Naród izraelski został
odrzucony od łaski Bożej, tak jak Agar i jej
syn Ismael zostali wykluczeni z rodziny
Abrahama.
Św. Paweł pisze też wyraźnie o synostwie
Bożym przez wiarę w Jezusa Chrystusa.
Napisano przecież, że Abraham miał dwóch
synów: jeden był zrodzony z niewolnicy -
Ismael, a drugi z wolnej Sary - Izaak (Gal.
4:22). Kontynuując wykład na temat synostwa
Bożego apostoł stwierdza: właśnie wy,
bracia, jesteście jak Izaak dziećmi
obietnicy Boga danej Abrahamowi (Gal. 4:28).
Toteż nie może być nasienie obietnicy
dziećmi niewolnicy (Agar), lecz wolnej Sary
(w. 29). Jeżeli należymy do Chrystusa, to
jesteśmy potomstwem Abrahama, a zgodnie z
daną obietnicą - dziedzicami (Gal. 3:29).
Apostoł św. Paweł chce podkreślić, że
Przymierze Łaski, pod którym rozwija się
Kościół Wieku Ewangelii, nie ma nic
wspólnego z Przymierzem Zakonu. Te dwa
Przymierza są odmienne i oddzielne. Syn
Agary - Ismael mógł uchodzić przez pewien
okres czasu za dziecko Sary, lecz w
rzeczywistości nim nie był, tak samo jak syn
Sary - Izaak w żadnym znaczeniu nie był
synem Agary. Argument ten przedstawia
apostoł w zdaniu: "My tedy, bracia, tak jak
Izaak, jesteśmy dziatkami obietnicy" -
pierwotnego Przymierza Abrahamowego, a nie
dziećmi Przymierza Zakonu (Gal. 4:28).
Dochodzimy do wniosku, że gdyby obecnie
apostoł pisał do tych, co mówią, że znajdują
się pod Przymierzem przedstawionym w
Keturze, powiedziałby wyraźnie: "Nie możecie
być dziatkami dwóch przymierzy, dwóch matek.
Jeżeli w jakimkolwiek znaczeniu lub stopniu
jesteśmy dziećmi przymierza Ketury, to nie
możemy być również potomkami przymierza
Sary. Jeśli natomiast jesteśmy dziatkami
przymierza Sary, to w żadnym znaczeniu ani
stopniu nie możemy być dziećmi przymierza
Ketury, czyli Nowego Przymierza, które
jeszcze nie istnieje".
Pierwotne przymierze z Abrahamem było
obrazowo przedstawione w jego żonie Sarze.
To przymierze Pan Bóg zapewnił swą
przysięgą, o czym pisze apostoł Paweł w
Liście do Hebrajczyków 6:13-19: "Albowiem
Bóg obietnicę czyniąc Abrahamowi, gdy nie
miał przez kogo większego przysiąc,
przysiągł przez siebie samego"; "Dlatego też
Bóg chcąc dostatecznie okazać dziedzicom
obietnicy nieodmienność rady swojej, uczynił
na to przysięgę, abyśmy przez dwie rzeczy
nieodmienne (w których niemożebne, aby Bóg
kłamał), warowną pociechę mieli, my
którzyśmy się uciekli ku otrzymaniu
wystawionej nadziei, którą mamy jako kotwicę
duszy, i bezpieczną, i pewną, i wchodzącą aż
wewnątrz za zasłonę". Inaczej mówiąc
jesteśmy dziećmi przysięgi Bożej, dziećmi
obietnicy - obietnicy spłodzenia nas w
Chrystusie do nowej natury. Jest to całkiem
inna obietnica niż ta, na mocy której Żydzi
byli domem sług lub ta, przez którą
odnowiony zostanie Izrael oraz cała
ludzkość, czyli poprzez restytucję
wynikającą z przymierza Ketury. Jaka jest
różnica pomiędzy obietnicą dla Nowego
Stworzenia - Kościoła, który wchodzi do
rodziny Bożej, a obietnicą, przez którą inni
później wejdą, czyli cała ludzkość? Otóż,
Ojciec Niebieski podczas Tysiąclecia nie
będzie miał bezpośredniego kontaktu z
rodzajem ziemskim. Pan Bóg powierzył
wszystkie sprawy Synowi, a On zgodnie z
planem Bożym przyjmuje w Wieku Ewangelii za
swych "członków" tych wszystkich, których
Ojciec Niebieski pociągnie ku Niemu (Jan
12:32; 17:6, 9). Natomiast cała ludzkość
tego świata przejdzie indywidualny proces
restytucji, aż o siągnie doskonałość pod
sztandarem pośrednika Nowego Przymierza.
[dalszy ciąg artykułu w kolejnym numerze]
Czesław Kniaziew
powrót
do
góry
wersja do druku
|