Redakcja - Na Straży - Wędrówka - The Herald - Księgarnia i Czytelnia - Biblia Gdańska - Betania - Strona główna - Szukaj |
|
|
SIOSTRY - Ograniczenia w szóstym tomie.Chcielibyśmy wiedzieć, czy ograniczenia względem sióstr podane w szóstym tomie, stosują się do takich badań Pisma Świętego, gdzie bracia są obecni. Prosimy o wyjaśnienie, do jakich zebrań ograniczenia te mają być stosowane. O akuratnym znaczeniu tego, co Apostoł miał na myśli, gdy pisał o tym, można się tylko domyślać. Według naszego mniemania, logicznym wyjaśnieniem tych słów byłoby, że on mówił tam o zebraniach więcej publicznych raczej a nie o prywatnych, na których odbywa się wspólne badanie Pisma Świętego. Jednakowoż gdybym ja był siostrą w małym zgromadzeniu biblijnym, czułbym się wolnym do stawiania pytań przy nadarzającej się sposobności, a gdyby, które pytanie nie było właściwie określone według mego zdania, ja czułbym się wolnym wypowiedzieć się w tym przedmiocie w sposób pośredni, wyraziwszy się mniej więcej w taki sposób: Jakby odpowiedź ta mogła być zastosowana do tej lub do tamtej kwestii? Zdaje mi się, ze w taki sposób mógłbym uczynić tyle, co przez wypowiedzenie całego kazania, bo przez stawianie pytań mógłbym daną sprawę otworzyć dla drugich. Nie myślę, aby to apostolskie ograniczenie zabraniało siostrom stawiania pytań. Gdybym ja był siostrą czułbym się wolnym do stawiania pytań, nie narzucałbym swój wpływ i czułbym, że używam go właściwie, stawiając rzecz w taki sposób raczej, zamiast mówić; Ja się nie godzę z tym tłumaczeniem, bo myślę, że sprawa ma się tak a tak. Stawiłbym raczej pytanie: Jak można to pogodzić z tym lub owym? Jeżeli odpowiedź nie byłaby wyraźna, zapytałbym się znowu: Jakby to zharmonizować z tym lub z tamtym? Gdyby ludzie pozwolili mi stawiać pytania, ja mógłbym udać się do wszystkich kościołów i w krótkim czasie wywrócić ich teorie. Według mego wyrozumienia, to co Apostoł powiedział względem sióstr nie tyle jest ograniczeniem, ile raczej jest to ku korzyści sióstr pod pewnym względem, stawiając je w ich właściwy stan niewieści. KPiO 1910; ang: 660 |